Nieuws:

Na grote software upgrade gaat komende tijd nog wel e.e.a. wijzigen in de layout. Uw mening is meer dan welkom in het betreffende forumonderdeel  Forum perikelen. Verder staat alles wat op een laag pitje. de Surinaamse manier zeg maar, vanwege vakantie(weer)

Hoofdmenu

Mapsource

Gestart door Borrelnoot, november, 06,2008, 11:24:35

Vorige topic - Volgende topic

guzzi vero

Mijn versie v9 is ondertussen ook meer dan 1 jaar oud. Updaten van gewone software (zoals de versie 6.14.1) zorgt dat je Mapsource wel wat meer features heeft maar verandert niks aan de kaarten die in je toestel zitten. Dus deze komen dan niet meer overeen. Dat zegt Garmin er natuurlijk niet bij om zo zen nieuwe kaartversie te kunnen verkopen. Mijn ervaring leert me nu dat updaten zeeeeeer zware gevolgen kan hebben. Ben dagen bezig geweest om alles terug te zetten (kon geen restore gebruiken omdat ik ondetussen van nog andere programma's updates gedaan had. Dus er alles afgesmeten en opnieuw begonnen). Ik wacht nu wat er gebeurt met deze updates en volg het op http://www.gps.nl. Als deze het goed vinden doe ik het ook en anders blijf ik er af.

Beste is alles van je pc afgooien als je geen restore point had ingesteld voor je de update doorvoerde en via de link die ik je hierboven gegeven heb updaten naar 6.13.7. Had je een restore point ingesteld via restore doen. 6.13.7 is de versie die iedereen gebruikt.

Om dan zeker te zijn dat je bestanden van anderen kan lezen laat je het je doorsturen in .gpx formaat. Dat kan je Mapsource altijd lezen, onafhankelijk van de versie van de software. Laat wel niks herbereken vooraleer je een copy van de route gemaakt hebt (rechts klikken op de route in Mapsource en route kopiëren drukken). Dan pas je route laten herbereken.
keep on smiling. even to the assholes out there. Where?

Vitayalin

ondertussen versie 6.13 op de pc en merk weinig verschil.
Heb wel EINDELIJK uitgevogeld hoe een route te verleggen.
Klikken op de route dat die geel wordt en dan kun je met de waypoint of een zwart vierkantje slepen  :rolleyes:
op de klaptop met 6.14 werkt het ook  :yeah:

guzzi vero

Oei, dacht dat je dat wist. Of links in het venster (route, waypoint, tracks ..) je route selecteren of op de route klikken op de kaart. Dan wordt die van purper geel en kan je deze naar de straat die je wilt verslepen (via punt, aangeduidt met een zwart blokje).

Kijk ook eens welke versie er op je Zumo staat. De kaarten van Mapsource en die die op je Zumo geïnstalleerd zijn dienen dezelfde te zijn. Anders krijg je een bericht: route komt niet overeen met bestaande kaarten.

Welke CDrom werd er met je Zumo meegeleverd? City Navigator Europe NT v9? Met welke release date?

Bij en vele anderen werkt 6.14 dus niet op de klaptop.

Vitayalin

Nee en in al die beschrijvingen kom je dat ook niet tegen.
Bij Frans lukte het toen wel en later thuis ook nog maar dat is iets wat schijnbaar weggewaaid was of met de toenmalige versie wat vanzelfgaander.

version 9.02
007-00907-03 Rev. A
A00-10239-03
Wat ik lees zou dat dan revision A zijn.

Kaartmateriaal is dan binnen 60 dagen te updaten indien nieuwe beschikbaar is.
Ik ga er vanuit dat de versie voor 2009 dan verstrekt wordt aangezien die al uit is.

Zit alleen nog te bezien of dat ook via cd mogelijk is of een aparte download of slechts enkel upgraden online.

guzzi vero

Vroeger had je een jaar na registratie de tijd om gratis te updaten. Blijkbaar hebben ze hun politiek gewijzigd want iedereen wachte een jaar natuurlijk om de zo veel mogelijk laatste update te hebben.

Mijn versie is 9.0. Kan je ook zien als je Mapsource opgestart hebt en dan in Help about Mapsource aanklikt: [Garmin City Navigator v9 ][ versie 9.0] (2de klom)

Update gaat via CDrom die je dient aan te kopen voor $150. Denk dat ik nog een jaar ga wachten voor ik nog een nieuwe CDrom koop. Bij de vorige update stelde ik vast dat er toch heel wat kaartmateriaal niet overeenstemde (straten die er niet opstonden, eenrichtingsverkeer dat gewijzogd was, plaatselijk verkeer ook zo een leuke, enz...)

Vitayalin

een jaar overslaan zal niet vaak problemen geven.
Je komt altijd wel rotondes tegen die nog niet op de kaart stonden immers enz.

guzzi vero

Ga wel de vraag stellen aan hun client service desk welke Navtec kaarten ze gebruiken. Laatste update van hun kaartversie of niet. Meestal lopen ze achter met wat er op de markt te verkrijgen is.

frans

Kom terug uit verlof en lees pas die hele discussie hier.
Het probleem is dat Garmin in haar oneindige wijsheid MS aangepast heeft naar 6.14..... samen met het nieuwe kaartmateriaal 2009.
Als ik ondertussen één iets geleerd heb, is het om geen nieuwe versies wat wat dan ook te installeren alvorens alle bugs eruit zijn
Met die nieuwe ms versie heeft garmin immers de hoofdgaai afgeschoten, fora over de hele wereld staan vol met klachten
Op het duitse forum is men erin geslaagd om de nieuwe kaartversie met de oude ms versie 6.13...... te laten draaien mits men in de editor ligt te vogelen
Sorry, maar dat vind ik dus een schande van Garmin en heb dit ook duidelijk laten weten op het Nederlandse forum, waar men mij aarzelend gelijk gaf
Niet vergeten dat die hele toestand ook voor een aantal een hobby is geworden waar men maar al te graag zijn kunde toont, desnoods om de cockups van de fabrikanten op te lossen
In de zin van: aha, Garmin heeft het verkloot, we ging dit even oplossen, zie
Daar doe ik niet aan mee, ik ben een zware gps gebruker, maar blijf een computerleek die het graag eenvoudig hou
En weiger om mij te laten gijzelen, weze het door Garmin of Microsoft, of wie dan ook
Blijf dus netjes bij mijn oude kaartversie 9 en MS versie 6.13.....

De tijd is voorbij dat ik een nieuwe pc of klaptop koop omdat de heren het zo willen

http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=21865&start=60

TBBW

net hier nagekeken versie 6.14.1
europe NT 2008 versie 10.01
dus als we bestanden delen, doen zoals Guzzi Vero zegt, opslaan als GPX-file en maar doorsturen
Aladin als je wat wilt spelen dan stuur ik je bvb de Frans-Vlaanderen rit en Ardennen-Offensief wel een keer, navliegen in Google Earth en de MGCB foto van de rit zoeken  :yeah:

idd soms kom je in het echt, nog virtueel onbestaande wegen tegen en omgekeerd, éénrichting enz, en toch ook dat heeft soms zijn/haar charme
de reis is het doel van de reis.

Vitayalin

ik speel er dagelijks even mee en Marian op de klaptop ook dus houd me aanbevolen.
Begin het net (weer) door te krijgen hoe een route te verleggen maar tis nog niet steeds vanzelf sprekend en maar goed dat er een undo bestaat want regelmatig is de hele route weer weg  :evil:

Er staat "weer" omdat we dit bij Frans ook al gedaan hadden ooit, alleen later lukte het ineens niet meer. Klein stukje van in de vergetelheid geraakt dus.

Op mijn Linux pjuter nu dus 6.13 en Marian op de klaptop versie 6.14.
eerlijk gezegd heb ik nog geen verschil bemerkt  :undecided:

Beide staan in de hoogste stand qua details omdat anders alle wegen niet in beeld komen.

guzzi vero

Zou toch moeten een verschil geven hoor. De wegen zien er anders uit, je kan je route en andere kleur geven, enz...

Vitayalin

?
Dat moeten we nog tegen komen dus van die andere kleur anders dan voor het verleggen.

big twin

Citaat van: Aladin op november, 12,2008, 21:01:47
?
Dat moeten we nog tegen komen dus van die andere kleur anders dan voor het verleggen.

Hé pas op voor jezelf praten
Dat had ik al wel gevonden ;-))

guzzi vero

In bijlage een voorbeeld van versie 6.13.7 en 6.14.1 Die verschillen zouden jullie ook moeten zien. De wegen zien er iets anders uit. In de 6.13.7 versie rood en blauw en in de 6.14.1 versie bruinachtig.

Wat jullie willen zeggen is dat als een route niet geselecteerd is die purper is en wanneer wel geselecteerd geel. Daar je meerdere routes in dezelfde file kan hebben kan je bij versie 6.14.1 kiezen welke kleur de route moet hebben. In de andere niet.

frans

Nog even over die versie 6.14

@ Arie
Jij blijkt dus geen miserie te hebben met trage opbouw en werking als ik het goed begrijp?
Met welke hardware-software werk je Arie?

@Guy
Gebruik je nu 6.13 of 6.14?
Ervaringen?
Nog andere voordelen aan 6.14 dan louter esthetisch?

Ik ben immers aan het twijfelen om te upgraden.
Kan natuurlijk upgraden en nadien eventueel terug downgraden, maar ik luister liever vooraf naar jullie ervaringsdeskundigen.