Nieuws:

Na grote software upgrade gaat komende tijd nog wel e.e.a. wijzigen in de layout. Uw mening is meer dan welkom in het betreffende forumonderdeel  Forum perikelen. Verder staat alles wat op een laag pitje. de Surinaamse manier zeg maar, vanwege vakantie(weer)

Hoofdmenu

Garmin

Gestart door Vitayalin, november, 29,2008, 12:42:28

Vorige topic - Volgende topic

Vitayalin

Wordt nog een toer om aan nieuw kaartmateriaal te komen blijkbaar.

Volgens schrijven heb je recht op nieuw kaartmateriaal als er binnen 2 mnd na aankoop nieuw beschikbaar is.
Het geinstalleerde is van 2006 dus dat lijkt me dat er wel nieuwer beschikbaar is (2009)

op de site lees je dit:

CiteerKaartdownloads

Voor deze account zijn momenteel geen kaartdownloads beschikbaar.

Maar kwil ook liever een DVD ontvangen uiteraard.

Heb de dealer maar eens een mail gestuurd of die er meer over weet anders is straks die termijn ook nog verstreken.

frans

Van het notter forum:

Veel vroeger dan tot dusverre gebruikelijk heeft Garmin gisteren de nieuwe kaart gelanceerd: City Navigator NT 2009!

Heb je een heel nieuwe Garmin Nuvi of Zumo dan kàn het zijn dat die kaart er al in zit. Zoniet, en heb je je toestel heel recent gekocht dan kan het zijn dat je aanspraak kunt maken op een gratis update.

Garmin heeft namelijk willen voorkomen dat je 'net achter het net vist' als je een toestel koopt vlak voor er een nieuwe kaart uitkomt en heeft daartoe de Nümaps garantie ingevoerd. Die garantie geldt voor alle Zumo's en Nuvi's (behalve de Nuvi3xx serie). Garmin omschrijft de garantie als volgt:
Quote:

Verkrijg de nieuwste kaarten en navigeer met vertrouwen met onze nüMaps Garantie. Registreer uw nieuwe Garmin nüvi of zümo binnen 60 dagen na eerste gebruik op myGarmin en u kunt zien of er een gratis kaart update beschikbaar is voor uw apparaat.

De nüMaps Garantie zal beginnen op 15 oktober 2008. Wie een nieuwe Garmin nüvi of zümo voor het eerst heeft gebruikt op 17 Augustus of later komt in aanmerking voor een gratis update als die beschikbaar is binnen 60 dagen na het eerste gebruik van het apparaat.

Kom terug op 15 oktober en kijk of er nieuwe kaart beschikbaar is voor uw nieuwe apparaat. Met onze nüMaps Garantie, bent u up-to-date wanneer u de weg op gaat.



Dat tijdstip van eerste gebruik wordt geheel automatisch bepaald. Voorheen keek Garmin naar het moment van registratie; nu doen ze dat veel slimmer (en feitelijk eerlijker): Bij aanmelden van een toestel bij Mygarmin kijkt de computer naar het moment waarop het ingeschakelde toestel voor het eerst gedurende 30 seconden sneller dan 20 km p/u heeft bewogen.

Als Waypoint attenderen we even op de regel binnen 60 dagen na eerste gebruik!!

In deze omstandigheden is de update dus geheel gratis. Ons advies: snel aanvragen!

let op

Bij die update kun je ervoor kiezen om danwel te downloaden, danwel de DVD toe te laten sturen.

Let op: dat opsturen gebeurt door Garmin. Als Waypoint hebben we die update DVD's niet. Voorgaande jaren kon die toezending wel even duren, soms zelfs enkele maanden. Daarom zijn we blij dat Garmin nu ook de mogelijkheid tot download biedt; dan heb je ze immers meteen in huis. Hou er echter wel rekening mee dat het een erg groot bestand is (zo'n 2Gb) en dat, zelfs met breedband, het wel even duurt voor het binnen is. Ga je via een inbelverbinding online dan raden we aan de DVD te bestellen.

Om je toestel te registreren: ga naar http://my.garmin.com

nb: géén recht op gratis update wacht dan even met updaten! Nader bericht volgt.

let op
Het komt voor dat je je toestel ècht na 17 augustus hebt aangeschaft maar toch geen gratis update krijgt aangeboden, ondanks dat je voldoet aan het hierboven gestelde. In dat geval even mailen naar garmin@garmin.nl ovv toestel, serienummer, registratiecode, gebruikersnaam. Hou er rekening mee dat reactie even kan duren.
_________________
Groeten uit Notter (en Moordrecht en Vessem),

Vitayalin

wel geregistreerd in november maar het apparaat zelf is de deur nog niet uit geweest.
Moet je eerst een stukje(20km)  gaan rijden met het apparaat zelf ingeschakeld dus om recht op een update te verkrijgen?
Of lees ik het nu niet juist  :rolleyes:

frans

Citaat van: Aladin op december, 01,2008, 19:31:14
wel geregistreerd in november maar het apparaat zelf is de deur nog niet uit geweest.
Moet je eerst een stukje(20km)  gaan rijden met het apparaat zelf ingeschakeld dus om recht op een update te verkrijgen?
Of lees ik het nu niet juist  :rolleyes:

Klopt, daaruit blijkt dat je het hebt gebruikt.  Raar maar waar....

Vitayalin

kan er geen logica in ontdekken.

wel andersom. Dat je het ding al maanden in gebruik hebt bijvoorbeeld voor je registreerd vanwege die upgrade.

frans

Citaat van: Aladin op december, 01,2008, 23:03:41
kan er geen logica in ontdekken.

wel andersom. Dat je het ding al maanden in gebruik hebt bijvoorbeeld voor je registreerd vanwege die upgrade.

Wel, laat dat nu precies het probleem zijn vroeger.  Ik heb mijn eerste Garmin zeker een klein jaar gebruikt alvorens te registreren om dan een gratis update te krijgen.  In het nieuwe systeem zou dit niet meer kunnen, Garmin zou dat 'gezien' hebben, en dan pakte ik naast mijn gratis update. Als die immers meer dan 60 dagen na het eerste gebruik komt, no deal.

guzzi vero

De vroegere policy van Garmin was dat je binnen het jaar moest registreren. Deed je dat had je recht op een gratis update. Nadat ik men 2820 gekocht had heb ik dus 11 maand gewacht voor hem op de Garmin site te registreren en tevens maar men nieuwe update aangevraagd en gekregen (v8 naar v9). Waarom: in de hoop dat het kaartmateriaal ondertussen aangepast was, nieuwe features, enz... had je toen de laatste versie. Blijkbaar hebben ze vastgesteld, zoals Frans al aanhaalde, dat iedereen met gezond verstand dat dus deed. Hierdoor liepen ze natuurlijk heel wat betalende updates mis. Vandaar dat ze hun policy aangepast hebben naar binnen de 2 maand.

En ja, Garmin kan dus zien wannneer je toestel gebruikt is. Als je op de site van Garmin leest zouden ze zelfs je toestel kunnen tracen bij diefstal en zelfs laten blokkeren. Maar dat dit een must zou moeten zijn voor de update lijkt me dan weer straf? Gewoon zo lang mogelijk wachten, laatste dag van de 2 maand, je toestel registreren op my.Garmin en tegelijktertijd je update aanvragen. Misschien is de nieuwe City Navigator 2009 dan al uit en geniet je van die laatste update. Hopelijk is hun 6.14.1 dan wat pc vriendelijker geworden anders heeft het weinig zin die update uit te voeren denk ik. Zeker forum.gps.nl volgen in verband hiermee en het commentaar meer dan serieus te nemen.
keep on smiling. even to the assholes out there. Where?

TBBW

voor een groot stuk, geldklopperij, laat eerst de update eens een update zijn, de laatste nieuwe gegevens zijn echt niet zo nieuw, en als de landmeter even verkeerd op zijn klavier tokkelt heb je een fout in het kaartmateriaal enz.
Gewoon fijne ritten uitzetten, herberekening af en indien noodzakelijk even de route verlaten en er weer naar toe rijden, zo kom je toch weer op onverwachte plaatsen.
de reis is het doel van de reis.

frans

Citaat van: v11lemans op december, 02,2008, 17:03:14
zo kom je toch weer op onverwachte plaatsen.

Zeg wel, iedereen die al enige tijd op gps rijdt is al op dergelijke 'onverwachte' plaatsen geweest.

Meestal plaatsen waar je liever een 4 x4 dan een moto onder je kont zou hebben  :rolleyes:

Je mag 'onverhard' en dergelijke zoveel afzetten als je wilt, je Garmin heeft op een lange rit altijd wel een verrassinkje voor jou in petto :pret

guzzi vero

CiteerGarmin heeft op een lange rit altijd wel een verrassinkje voor jou in petto

Meestal een bruike streep want dat baantje wou je nu echt niet nemen. Echt zo een point of no return situatie.
keep on smiling. even to the assholes out there. Where?

Vitayalin

De GT van de MGCN was ook voor Garmin beschikbaar gesteld en menigeen heeft een (iets)andere route gereden dan gepland op papier.
Ook de afgelegde afstanden verschilden nogal behoorlijk.
Dat doet wel veel af van al het werk om een route ook fysiek in het veld uit te zetten.



Om op het onderwerp terug te komen, we hebben de Garmin wel aangehad en laten zoeken etc.
Die 20km zal dan wel zijn voor geval het eens in de winkel aangezet kan worden oid.

Marian zei al, moet ik maar op de motor naar Rotterdam (was vandaag)
Ben je gek, kan van de week ook met een autoritje hoor  :evil:
Zit wel geen autospul bij verder maar allee.

Achteraf is ieder wijzer want ipv bij de (motor)dealer beter bij Notter gekocht had je voor dezelfde prijs alle zooi voor autogebruik er ook bij gehad.

Maar goed. enerverende dingesen zo al met al


frans

Mmm, valt wel mee. Weet je het allereerste wat ik elfendertig keer gezegd aan de keukentafel?  Een gps is niet zaligmakend.  Maar wel een verdomd leuk ding dat ik niet meer zou willen missen.  (en hou de kaart toch maar in je tanktas)

De reden waarom iedereen een andere route rijdt is simpel - als herberekening op staat en de gps staat anders ingesteld dan leidt de kleinste afwijking van de route tot een ander resultaat. 

Dus wat Arie zegt, herberekening afzetten.

En ook vragen aan de bezorger van de route hoe zijn of haar ms precies ingesteld staat en die instellingen in je ms settings overnemen.  Dan herberekenen in ms VOOR JE NAAR JE GPS OVERZET.

Waarom nog die laatste stap hoewel ms gelijk ingesteld staat?

Omdat het kan dat het kaartmateriaal niet overeenkomt.

Als iemand een route uitstippelt in bv versie 2009 en jij hebt 2008 dan zal bij het simpel overzetten zonder voorafgaande herberekening je gps misschien de volgende melding geven:
'het bestaande kaartmateriaal komt niet overeen.....'  'Wil je de route toch rijden'.

Als je dan ja zegt, kan je de vreemdste situaties meemaken en kan de gps je knettergek maken met rare kapriolen.

Dus samengevat:

- instellingen in ms gelijk zetten met routebezorger
- herberekenen
- overzetten naar je gps
- en herberekening in je gps afzetten

Een kleine afwijking is dan nog altijd mogelijk, maar gek veel zal er niet meer gebeuren.

Nog een tip:

Alvorens te herberekenen in ms, maak je een kopie van je route (rechts klikken op de route in de linkerkolom en duplicaat maken)

Dan doe je een herberekening op de kopie, en zie je onmiddellijk in welke mate de herberekende route afwijkt van deze die je doorkreeg.

Verdorie, we moeten hier geld beginnen vragen  :tongue:


guzzi vero

Noemt men "Afstandsleren".

Citeermenigeen heeft een (iets)andere route gereden dan gepland op papier

Vandaar dat die via-punten (die zwarte blokjes) belangrijk zijn. Te veel is niet goed, maar te weinig ook niet.

In je route die ik in mapsource gezet had heb ik er veel te veel ingestoken. Reden was dat deze ook naar TomTom kon overgezet worden en met te weinig viapunten kom je zowiezo al op een andere route uit. Zelfs met een maximum aan viapunten kan je wel de route omzetten maar bij opslaan kan je er maar 48 bewaren. Dus hij rekent toch een nieuwe route uit. Niets is dus zaligmakend.
keep on smiling. even to the assholes out there. Where?

frans

Citaat van: guzzi vero op december, 02,2008, 18:31:36
Noemt men "Afstandsleren".

Vandaar dat die via-punten (die zwarte blokjes) belangrijk zijn. Te veel is niet goed, maar te weinig ook niet.

In je route die ik in mapsource gezet had heb ik er veel te veel ingestoken. Reden was dat deze ook naar TomTom kon overgezet worden en met te weinig viapunten kom je zowiezo al op een andere route uit. Zelfs met een maximum aan viapunten kan je wel de route omzetten maar bij opslaan kan je er maar 48 bewaren. Dus hij rekent toch een nieuwe route uit. Niets is dus zaligmakend.


Een andere methode is om via tracks te werken.  Die zet punten om de zoveel seconden of meter.  Dan heb je een heel accurate routebepaling.  Wil je van die track een route maken dan kan je dat via wingdb

http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=22359&highlight=wingdb

Veronderstel, je hebt een route gemaakt en - uiteraard - nagereden.  Je zet de tracklog van je gps op, download het resultaat in ms en stuur door als track naar je collega's, niet als route.  De ontvanger ziet tot op de meter waar je gereden hebt, met honderden punten.  Deze kan je dan reduceren via wingdb en een route van maken.

downloaden maar en vooral optie 6 (converteren van tracks naar routes via verborgen via punten) uittesten

guzzi vero

Frans, dit is les 10. Hij zit nog maar pas aan les 5. Informatie is goed maar ook niet te veel geven. Straks ziet hij door het bos de bomen niet meer.

Even nog ter verduidelijking:
Waarom de track aanzetten: De wegsituatie kan op meerdere plaatsen gewijzigd zijn maar niet op het kaartmateriaal van je gps. De werkelijke situatie verplicht je dus een andere baan te nemen dan wat jij in Mapsource gemaakt hebt. Met je tracklog kan je dus de werkelijke situatie toetsen aan de theoretische. Of je komt een mooi baantje tegen waarvan je zegt, even kijken waarnaar dit loopt, dan slaat de gps dit voor je op. Of je rijdt gewoon op kaart zonder dat je eerst een route gemaakt hebt. De tracklog slaat dan op waar je gereden hebt zodat je dit later kan converteren naar een route met wingdb.

I. Met Mapsource:
1. je maakt je route rustig thuis in Mapsource (bv Vlaanderenrit)

2. je rijdt de route na ter controle. Voor vertrek stel je de track functie op je gps in (zie handleiding gps). Deze zet (is in te stellen op je gps) om de x km een virtueel punt en verbindt deze met mekaar. Wijkt de werkelijke te rijden route af van je in Mapsource gemaakte route, neem dan even een notitie zodat je dat later nog weet.

3. thuisgekomen laadt je de track, de route en de eventuele waypoints van je gps in in Mapsource. Heb je een stop ingelast en daarbij de gps afgezet, dan start je gps een nieuwe tracklog op bij het terug aanzetten. Stel dat die stopplaats juist daar is waar je voor je route wou stoppen (bv halverwege), dan zet je op het einde van je eerste track een waypoint zodat je later niet meer moet denken: waar was dat nu ook al weer. Sleep je oorspronkelijke route naar het waypoint zodat dit reeds in je route opgenomen is. Dan voeg je in Mapsource de verschillende tracks samen (linkerkolom tracks kiezen, alles selecteren, rechtermuisknop en tracks samenvoegen kiezen).

4. Je slaat dit op (bv track Vlaanderenrit)

5. Pas nu de oorspronkelijke route aan naar wat je werkelijk gereden hebt. Sla op (bv Vlaanderenrit). Later bij het doorsturen van je route naar je gps selecteer je enkel de waypoints en de route (geen track). Of je gooit de track er uit (delete).

II. Op kaart

1. Zet je gps aan en activeer je tracklog. Zet de km teller van je gps op nul.

2. Rij de route zoals je zelf wil. Noteer waarom je teruggekeert bent enz.. met de km stand van je gps.

3. Thuisgekomen laadt je de track in Mapsource. Heb je meedere tracks, voeg die dan samen en voeg nu al eventuele waypoints (bv stopplaats na 1ste track) in. Sla de samengevoegde track op (bv track Vlaanderenrit).

4. Je start nu wingdb op.

5. Laadt de samengevoegde track in en converteer deze naar een route. Sla deze op (bv Vlaanderenrit.gdb)

6. Start In Mapsource deze route (bv Vlaanderenrit.gdb) op

7. Kopiëer deze even (rechtermuisknop, copy)

8. Start nu oorspronkelijke track op (bv track Vlaanderenrit) en plak (paste) de geconverteerde route (vlaanderenrit.gdb) er in. Zo zie je eventuele verschillen (je weet maar nooit) tussen je track en de geconverteerde route. Pas eventueel aan door je route te selecteren en te verslepen naar je track, sleep die nu ook naar het waypoint zodat het in je route opgenomen zit.

9. Is er geen verschil meer tussen geconverteerd en oorspronkelijke track dan kan je de track deleten en de route opslaan.

Klaar is Kees, euh                 Koos
keep on smiling. even to the assholes out there. Where?