Nieuws:

Na grote software upgrade gaat komende tijd nog wel e.e.a. wijzigen in de layout. Uw mening is meer dan welkom in het betreffende forumonderdeel  Forum perikelen. Verder staat alles wat op een laag pitje. de Surinaamse manier zeg maar, vanwege vakantie(weer)

Hoofdmenu

GPS nieuwtjes en weetjes

Gestart door Vitayalin, mei, 11,2010, 18:42:44

Vorige topic - Volgende topic

Vitayalin

Gps-navigatie voor burgers bestaat 10 jaar
Op 1 mei was het 10 jaar geleden dat het gps-signaal werd gedecodeerd: de doorbraak voor consumentengebruik.

Met een druk op de knop werd het gps-signaal op 1 mei 2000 niet langer gedecodeerd bij gebruik voor niet-militaire doeleinden. Door een besluit van de Amerikaanse president Bill Clinton konden precies tien jaar geleden ook satellietnavigatiesystemen van bedrijven, en niet alleen die van het leger, gebruikmaken van het meest nauwkeurige gps-signaal.
Gps bestond al langer en kende zijn eerste voorloper in 1960 met de lancering van de eerste navigatiesatelliet. Die was bedoeld voor het Navy Navigation Satellite System van de Amerikaanse marine. Het vervolgsysteem werd in de jaren 80 het Global Positioning System (GPS). De blokkade van het signaal was bedoeld om gebruik van het systeem in massavernietigingswapens te voorkomen.
Clintons besluit om het gps-storingssignaal uit te schakelen, maakte de weg vrij voor betere commerciële gps-toepassingen. Satellietnavigatie voor burgergebruik was al in 1983 toegestaan, maar doordat het Amerikaanse leger er een storingsignaal op had gezet was de nauwkeurigheid beperkt tot honderd meter. Dat is een stuk minder nauwkeurig dan waar de huidige gps-navigatiesystemen mee werken.

Er zit nog volop ontwikkeling in satellietnavigatie, stelt fabrikant Navigon, in een handig persbericht over het 'jubileum'. 'Het gaat niet alleen om nauwkeurigheid, maar ook om betrouwbare beschikbaarheid van de signalen', aldus navigatie-expert Johannes Angenvoort van Navigon. Dat bedrijf werkt aan live kaartupdates en updates van interessante plekken via het satellietsignaal.

Over drie jaar start een alternatief voor gps, opgezet door een joint-venture van onder meer Europese Unie, China en Saudi-Arabië. Dit systeem, Galileo, wordt iets nauwkeuriger dan gps, tot op enkele centimeters. Galileo moet in 2013 van start gaan
OOK INTERESSANT!

Vitayalin

op youtube kanaal uitleg op video van waypoint.
Zullen geregeld nieuwe filmpjes verschijnen

http://www.youtube.com/garmintv

Vitayalin

Russisch alternatief voor gps bijna gereed

Zaterdag lanceerden de Russen één van de laatste GLONASS-navigatiesatellieten. Het navigatiesysteem is nauwkeuriger dan gps.

Op 14 februari 1989 lanceerden de Amerikanen de eerste van vierentwintig gps-navigatiesatellieten die een revolutie in navigatie teweeg brachten. Het Amerikaanse gps-systeem was in essentie een militair systeem. De Amerikanen kunnen het systeem uitschakelen wanneer ze de daar aanleiding toe zien.

De Russen waren destijds bezig met hun eigen concurrerende GLONASS navigatiesysteem, dat net zoals het gps-systeem in 1995 operationeel werd verklaard. GLONASS raakte echter door een verzwakte economie al snel in verval en in 2002 was het systeem onbruikbaar geworden omdat er nog te weinig satellieten functioneerden. De Russen hebben het GLONASS systeem echter in 2004 nieuw leven in geblazen en afgelopen zaterdag werd één van de laatste van een reeks moderne GLONASS-K satellieten gelanceerd.

Later dit jaar worden de laatste twee satellieten gelanceerd om het GLONASS-project af te ronden. Het 2 miljard dollar kostende project liep vertraging op omdat iin december twee GLONASS-satellieten uit koers raakten en neerstortten in de Stille Oceaan. De huidige GLONASS-K satellieten zijn tweede generatie en hebbeneen aanzienlijk hogere nauwkeurigheid dan het huidige gps-systeem.

De Russen hopen met GLONASS dankzij de verhoogde nauwkeurigheid een tweede revolutie in navigatie teweeg te brenge, zowel militair als civiel. Het systeem wordt in tegenstelling tot gps tot op meters nauwkeurig waardoor het mogelijk wordt om nieuwe applicaties te bedenken. Je TomTom weet dan op welke rijbaan je rijdt en FourSquare wellicht op welk bankje je in het park zit. De toepassingen zijn legio.

Overigens zal GLONASS geheel naadloos met zowel gps als het toekomstige Europese zeer nauwkeurige navsysteem GALILEO samenwerken.

Vitayalin

Beheer je kaarten met JaVaWa GMTK

Berichtdoor JaVaWa » 19 apr 2011 21:18
Met JaVaWa GMTK kun je een backup maken van je kaarten en deze (op een andere computer) weer terugzetten inclusief de ontgrendelcodes; opnieuw installeren van kaarten is niet nodig.

Migratie van je kaarten van een oude naar een nieuwe computer is met dit programma heel eenvoudig.

Wil je je kaarten ook op een tweede computer (bijvoorbeeld een laptop of netbook) gebruiken? Met JaVaWa GMTK is dat zo geregeld.

Je kunt ook kaarten op je computer verplaatsen naar een andere map en/of schijf (bijvoorbeeld als de C-schijf vol is), de namen wijzigen waarmee kaarten op de computer en in het toestel worden weergegeven (alleen bij onbeveiligde kaarten zoals de OpenStreetMap), de weergave van kaarten veranderen door een ander TYP-bestand te installeren, kaarten verwijderen, kaarten controleren op problemen en deze oplossen, ontgrendelcodes importeren uit je toestel en een backup maken van je ontgrendelcodes.

Het programma is er zowel in een Windows- als een Mac OS X versie; kaarten kunnen dan ook tussen deze twee platformen uitgewisseld worden.

Meer informatie vind je hier: http://www.javawa.nl/gmtk.html

guzzi vero

Das oud nieuws en al eerder doorgegeven
keep on smiling. even to the assholes out there. Where?

Vitayalin

ja ik ben nu eenmaal traag  :grin:

Wim Bon

Garmin kwaaltje........traaaaaaaaaaaaaag

Vitayalin

vind je?
of heb je er een zootje van gemaakt ondertussen  :evil:

Wim Bon

even een vraagje Koos.....

Als ik een route maak in de laptop......ik sla m op als een gdb ding....in "mijn documenten"...
Als ik m weer wil opstarten(bekijken) vanaf "documenten",dan kent ie m niet en wordt gevraagd of ie het internet moet afspeuren.......
Als ik de route opstart vanaf het "bestand" menuutje in de mapsource,dan doet ie het wel(je weet wel...waar diverse routes staan onder de "opslaan en opslaan als" katern

hoe kan dit??

nog een vraagje.....

als ik routes opsla in een sd card en later wil importeren op mijn garmin,dan komt dat importeerschermpje niet(ook niet nwe gegevens gevonden).....wat moet ik doen om die te krijgen???

Is het trouwens verstandiger om routes op te slaan als een gpx ding???of maakt dat geen verschil met gdb(geen dikke billen)

ik lees t graag Koos!!

Vitayalin

Citaat van: Wim Bon op mei, 23,2011, 17:41:21
even een vraagje Koos.....

Als ik een route maak in de laptop......ik sla m op als een gdb ding....in "mijn documenten"...
Als ik m weer wil opstarten(bekijken) vanaf "documenten",dan kent ie m niet en wordt gevraagd of ie het internet moet afspeuren.......
Als ik de route opstart vanaf het "bestand" menuutje in de mapsource,dan doet ie het wel(je weet wel...waar diverse routes staan onder de "opslaan en opslaan als" katern

hoe kan dit??

nog een vraagje.....

als ik routes opsla in een sd card en later wil importeren op mijn garmin,dan komt dat importeerschermpje niet(ook niet nwe gegevens gevonden).....wat moet ik doen om die te krijgen???

Is het trouwens verstandiger om routes op te slaan als een gpx ding???of maakt dat geen verschil met gdb(geen dikke billen)

ik lees t graag Koos!!

tsja ik weet ook niet alles hoor.

Je bedoeld waarschijnlijk dat je op het bestandje dubbelklikt en het niet opent in mapsource?
Dan moet je dat in windows instellen bij de standaard progjes.
Windows moet weten waar hij een bepaald bestand mee mag openen.
Vaak regelt een installatie progje dat al zalf maar misschien nog eens wat anders geïnstalleerd gehad en weer verwijderd?

Ja wanneer je de eerste keer negeert om die nieuwe routes te importeren vraagt ie dat later niet nogmaals.
Bij je eigen gegevens kun je die dan alsnog vinden om te importeren.
Zou Garfield erbij moeten nemen om precies te duiden.

Wim Bon

tja....ik weet echt wel wat van dat ding....maar sommige zaken zijn zo onlogisch en ondoorgrondelijk.....niet voor niets geven zoveel lieden een cursus!!

bedankt

Wim

guzzi vero

probleem 1: open je verkenner (explore) en ga naar de plaats in je documenten waar je die route opgeslagen hebt. Klik rechts op de route en kies voor eigenschappen (properties). Je ziet nu met welk programma hij dit dient te openen. Klik op veranderen (change) en kies voor Mapsource applicatie.

probleem 2: maak een map "Garmin" aan op je SD kaart met verkenner: *:/Garmin/ (* staat voor je drive letter van de SD kaart en is afhankelijk van jouw pc. Kan dus D,E,F, G, H, .... zijn. ). Maak nu een sub map aan GPX in de Garmin map (*:/Garmin/GPX/. Stuur vanuit Mapsource je routes niet naar Zumo maar klik op pijltje en kies voor de SD kaart. Plaats de routes in de gpx map. Eens dit gedaan en gps op correcte manier afgekoppeld (via hardware veilig verwijderen knopje - safely remove hardware) zet je de gps weer aan. Dan sleuteltje klikken - gebruikersgegevens - importeer gegevens - routes - routes kiezen en laden die je in de gpx map gezet hebt (max 5 tezelfdertijd).

Als je de route rechtstreeks naar de gps stuurt komen ze in de *:/Garmin/Temp.gpx/ map te staan van de gps. Echter deze map wordt telkens overschreven als je er na mekaar een route naar stuurt. Beter dus naar SD kaart: meerdere routes en je hebt een back up.

Vitayalin

Citaat van: guzzi vero op mei, 24,2011, 11:39:38
Dan sleuteltje klikken - gebruikersgegevens - importeer gegevens - routes - routes kiezen en laden die je in de gpx map gezet hebt (max 5 tezelfdertijd).

ja die bedoel ik als het niet meer vanzelf aangegeven wordt.

Citeer

Als je de route rechtstreeks naar de gps stuurt komen ze in de *:/Garmin/Temp.gpx/ map te staan van de gps. Echter deze map wordt telkens overschreven als je er na mekaar een route naar stuurt. Beter dus naar SD kaart: meerdere routes en je hebt een back up.

aha en ik maar op m'n kop krijgen hier wanneer routes ineens verdwenen zijn  :bonk

(afgelopen zondag nog  :stupid  )

guzzi vero

Hebben jullie weer iets bijgeleerd  :yeah:

Wim Bon

tja....daar ben ik alweer niet handig in.....maar in ieder geval dank!!