Nieuws:

Na grote software upgrade gaat komende tijd nog wel e.e.a. wijzigen in de layout. Uw mening is meer dan welkom in het betreffende forumonderdeel  Forum perikelen. Verder staat alles wat op een laag pitje. de Surinaamse manier zeg maar, vanwege vakantie(weer)

Hoofdmenu

Motor en verkeer

Gestart door Vitayalin, februari, 15,2011, 12:25:16

Vorige topic - Volgende topic

Vitayalin

Zoals bij de lemans is het aantal db opgegeven met ik meen 3750 rpm.
Hier meten ze met stationair draaien dus dat zou dan flink lager moeten zijn toch?

Vitayalin

Vanaf 1 januari 2025 strengere kledingeisen praktijkexamen motor:

Het is de tijd van goede voornemens en hopelijk staat op dat lijstje je motorrijbewijs halen (mocht je dat uiteraard nog niet hebben...). Let dan even goed op! Vanaf 1 januari 2025 zijn sneakers niet meer toegestaan bij een motorpraktijkexamen, tenzij het goedgekeurde motorsneakers zijn of de sneakers enkelbedekkend zijn en tot de categorie werkschoen S3 of hoger behoren. Dit meldt het CBR en die kunnen het weten.

Vanaf 1 mei 2024 golden al aangepaste eisen voor de kleding bij het praktijkexamen motor. Een helm met vizier of bril was al verplicht gesteld én de controle hiervan wordt onderdeel van het ontvangstgesprek met de kandidaat. Ook werden er aanvullende eisen opgesteld zodat duidelijker is waar een beschermende uitrusting aan moet voldoen. Per 1 augustus 2024 is het bovendien ook verplicht om knie-, heup-, elleboog- en schouderprotectoren te dragen.

Om onduidelijkheden rondom schoeisel weg te nemen, gelden vanaf vandaag dus nog extra regels.
Schoeisel dat wel is toegestaan
Stevige, enkel bedekkende schoenen gemaakt van voldoende slijtvast materiaal. Dat zijn bijvoorbeeld bergschoenen van stevig leer, Timberlands of werkschoenen die enkelbedekkend zijn. Sneakers zijn alleen toegestaan als het goedgekeurde motorsneakers zijn of als deze voldoen aan de criteria enkelbedekkend en behoren tot de categorie werkschoen S3 of hoger.
Schoeisel dat niet is toegestaan
Schoeisel gemaakt van onvoldoende slijtvast materiaal, met een uitrekbare band of met onvoldoende bescherming rondom de enkel. Dat zijn bijvoorbeeld Chelsea boots, Allstars of Nike Air Jordans, aldus het CBR.

Vanaf 1 januari 2025 wordt een kandidaat niet toegelaten tot het AVB- en AVD-examen als deze schoeisel draagt zoals hierboven beschreven onder 'niet toegestaan'. Het is maar dat je het weet!

Vitayalin

Ingrijpende Veranderingen voor Elektrische Motorfietsen: Tweemaal duurder in 2025

Als je het nieuws in Nederland volgt heb je waarschijnlijk al gehoord over de aangekondigde maatregelen omtrent elektrisch rijden die gepubliceerd zijn in de Staatscourant op 18 december 2024. Deze veranderingen hebben ook een grote impact op elektrische motorfietsen in Nederland. Het is tijd om de gevolgen van deze maatregelen onder de loep te nemen en te kijken wat dit betekent voor jou als motorrijder.
Wat Zijn de Nieuwe Maatregelen?

Vanaf 1 januari 2025 komt er een einde aan de vrijstelling voor zero-emissievoertuigen, waaronder elektrische motorfietsen vallen. Dit betekent dat je als eigenaar van een elektrische motorfiets niet langer kunt profiteren van belastingvoordelen. Daarnaast verdwijnen ook de subsidies die het voor veel motorrijders aantrekkelijk maakten om over te stappen op een elektrische motorfiets. Dit zijn de belangrijkste punten die je moet weten:

    Vervallen van de vrijstelling voor zero-emissievoertuigen.
    Verdwijnen van subsidies die elektrische motorfietsen financieel aantrekkelijk maakten.
    Een aanzienlijke verhoging van de BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen) met een factor zeven voor elektrische motorfietsen.

Met de invoering van deze maatregelen in 2025 is het evident dat de gewijzigde situatie zal resulteren in een onoverbrugbaar prijsverschil tussen elektrische en brandstofmotoren. Door een verhoging van de BPM met een factor zeven en een verdubbeling van de aanschafprijs wordt de elektrische motorfiets een financieel onaantrekkelijk alternatief voor duurzaam woon-werkverkeer.
Zevenmaal zo veel BPM

BPM, oftewel Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen, wordt berekend op basis van de catalogusprijs van een voertuig. De uitstoot speelt een rol bij het bepalen van het te betalen bedrag. Men zou verwachten dat deze belasting gelijkmatig wordt toegepast op alle voertuigcategorieën. Helaas blijkt dit niet het geval te zijn. Elektrische motorfietsen worden vanaf 2025 geconfronteerd met BPM-kosten die bijna zeven keer hoger liggen dan die van elektrische (bedrijfs-)auto's met een vergelijkbare cataloguswaarde.

Voor een CO2-vrije bedrijfswagen wordt € 0,00 BPM berekend, terwijl een personenwagen zonder CO2-uitstoot een vast bedrag van € 667,- betaalt. Daarentegen wordt voor een elektrische motorfiets 19,4% van de catalogusprijs (minus € 210,-) aan BPM berekend, ongeacht de uitstoot. Bij een cataloguswaarde van € 25.000 resulteert dit in een BPM die zeven keer hoger ligt dan bij de andere voertuigcategorieën. (Bron: Belastingdienst BPM tarieven).

De Impact op de Aanschafprijs

Een van de meest zorgwekkende gevolgen van deze maatregelen is de stijging van de aanschafprijs van elektrische motorfietsen. Neem bijvoorbeeld de vergelijking tussen de populaire Yamaha Tracer 900 GT en de Energica Experia. De prijs van de Yamaha blijft op 16.299 euro, maar de prijs van de Energica stijgt van 30.451 euro in 2024 naar 35.010 euro in 2025. Dit betekent dat de aanschafprijs van een elektrische motorfiets bijna verdubbelt in vergelijking met een brandstofmotorfiets. Dit is een flinke tegenvaller voor motorrijders die de overstap naar elektrisch overwegen.

Subsidies

Tot en met 31 december 2024 waren er diverse subsidies beschikbaar voor elektrische voertuigen, variërend van aanschafpremies voor particulieren tot fiscale voordelen voor ondernemers. Ook gold voor eigenaren van elektrische motorfietsen een vrijstelling van MRB (Motorrijtuigenbelasting) en BPM.
Uitsluiting van motorfietsen

Voor de aanschaf van elektrische auto's bestonden subsidies zoals de SEPP (Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren) en de SEBA (Subsidie Emissieloze Bedrijfsauto's). Deze regelingen maakten het mogelijk om elektrische voertuigen financieel aantrekkelijker te maken. Hoewel men zou verwachten dat ook elektrische motorfietsen onder deze of vergelijkbare subsidieregelingen zouden vallen, zijn motorfietsen vanaf het begin uitgesloten van elke vorm van subsidie, zowel op lokaal als landelijk niveau. Dit onderscheid toont een gebrek aan erkenning voor de rol van motorfietsen in duurzame mobiliteit.