Nieuws:

Na grote software upgrade gaat komende tijd nog wel e.e.a. wijzigen in de layout. Uw mening is meer dan welkom in het betreffende forumonderdeel  Forum perikelen. Verder staat alles wat op een laag pitje. de Surinaamse manier zeg maar, vanwege vakantie(weer)

Hoofdmenu

TOM TOM

Gestart door Vitayalin, februari, 12,2013, 18:32:45

Vorige topic - Volgende topic

rik151

Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat mijn domdom dezelfde klachten heeft, tis heel herkenbaar allemaal. De avond van te voren al je route plannen na eerst 1 uurtje buiten contact met satellieten te hebben gemaak. Een route voor de motor inladen gaat nog, maar dan die route rijden.... als je niet precies doet wat die zegt en toevallig 1 punt over slaat omdat je in een groep rijdt, dan blijft die je naar dat punt verwijzen en ben je de route kwijt. In Frankrijk afgelopen jaar heel wat onverharde wegen gehad, wel schitterende tochtjes, maar was niet echt de bedoeling en de wijnboeren aldaar vonden het ook niet zo prettig hun kar met druiven te moeten verplaatsen omdat er weer zo'n hollander met een domdom aan kwam rijden. Maar als je lol wil moet je toch een domdom nemen en hem in het buitenland op fietspaden zetten, succes verzekerd dat je van een berg lazert.

Jan

Dus TomTom voor het betere avontuur
Banjert op klompen naar binnen

Vitayalin

een uur  :stupid
Vind 3 minuten al lang als je die bijv. uitgezet hebt ver van de plaats waar je hem weer aan zet.
En ook wel eens als ik hem binnen al aanzet en geen ontvangst dat eenmaal buiten het wat langer duurt.
Uitzetten en opnieuw aanzetten(buiten of voor het raam) werkt dan vaak het snelste.

Met routes rijden, ga je van de route af kun je 2 dingen doen, of op omrijden zetten of zelf weer naar de blauwe lijn rijden.(wanneer herberekenen uitstaat tenminste wat bij (slordige)routes die door derden gemaakt is vaak aan te bevelen is)

illustrator

Met de TT XL die alweer een paar jaar oud is kan het soms wel eens wat langer duren voor het kontakt met "de ruimte".
Zeker als is hem een poos niet heb gebruikt.
De TT Rider heeft altijd snel kontakt.
Ik herken de beschreven problemen niet zo...maar met zoveel verkochte TT's over de hele wereld is de storingsscore ook hoger dan met zo'n lokaal merk als Garfield..... :nanana :nanana :nanana :nanana :nanana
Het leven wordt voorwaarts geleefd,
maar achterwaarts begrepen.

Vitayalin

Die zijn ook niet probleemloos hoor maar de garantie is gewoon goed.
Had eerst met de 500 dat de laptop met XP crashte met het apparaat aangesloten.
Toen kon ik geen usb verbinding meer krijgen met de 500.
Apparaat werkte nog prima maar kon enkel geen updates meer invoeren.
De toenmalige leverancier was geen dealer meer ondertussen en kontakt gehad met de importeur in Vianen.
Na uitleggen wat het probleem was moest ik nog een testje doen tijdens het gesprek en kreeg te horen dat ik naar een willekeurige dealer kon gaan voor een nieuw toestel want niet te repareren en bekend probleem.
Kon uiteraard zijn referentie doorgeven ter controle.
Dus ik met het ding naar waypoint in  Moordrecht. Was daar al bekend vanwege een helm gekocht voor Marian en wat accessoires voor Garfield en Wolff uitrusting.
Nee dat deden ze niet. Het ding moest eerst opgestuurd worden en zou er bekeken worden wat er aan mankeerde.
jamaar jamaar de importeur zegt..  Nee dat was nu eenmaal het beleid.
Dus ding weer meegenomen en gelijk door naar Vianen. Even wachten daar en binnen een half uur weer buiten met een nieuwe 550(!) en weer volledige nieuwe garantie.

Vorig jaar kreeg dat ding kuren en garantie was al poosje verlopen. Kon die opsturen voor reparatie maar voor nagenoeg het standaard reparatie bedrag kon ik ook gelijk een nieuwe verkrijgen.
Dat uiteraard gelijk gedaan en weer volledige garantie ook. Lifetime updates en onroute materiaal is allemaal keurig omgezet naar het nieuwe toeste.

Voor de auto nog een Nuvi. Kaartmateriaal inmiddels verouderd en nu een nieuwe Nuvi met lifetime updates. Nog geen problemen met dat ding gehad buiten een (laad)stekkertje maar gelukkig is dat een standaard mini usb aansluiting dus stekkers genoeg.

illustrator

kan het ook niet nalaten om deze rake reactie van het internet te plukken:
Iemand die zelfs geen eenvoudige TomTom kan bedienen en terugverlangt naar fysieke kaarten kan alleen maar een conservatieve middelbare Telegraaf redacteur van de reiskrant zijn.

http://www.iex.nl/Forum/Topic/1308156/3/21-tm-31-december-2013slotrally-of-slotdaling-voot-TomTom.aspx

Wim Bon

ik meende ergens gelezen te hebben dat als je je TT update.....dat ie ook GPX en leest???klopt dat???

zo ja...dan zouden er meer mogelijkheden zijn mbt routes downloaden........

welke bestanden leest Tyre???.....   

illustrator

Heel veel bestanden kun je openen in TYRE, Wim dus ook de Garfieldbestanden.

Echter....het omzetten van een GPX naar een ITN(lees TT) kan verschillen geven.
De oudere TT's hebben een max van 48 waypoints.
Een GPX-bestand meestal veel meer.
Bij omzetting werd dan wel eens de gulden middenweg gekozen...... :pret :pret
De nieuwe generatie TT Rider kan meer knooppunten aan.

Vitayalin

Ja zo hadden we nogal eens dat TT rijders een "geheel" andere route reden maar goed vaak toch heel tevreden.
Een bepaalde locatie of watertje hadden ze nooit gezien.
Tsja wat je niet weet mis je ook niet natuurlijk  :mellow:

illustrator

des te leuker om 's avonds bij het kampvuur elkaar te vertellen wat je onderweg allemaal hebt gezien.
Uiteindelijk blijft het eindpunt gelijk...... :pret :pret :pret

guzzi vero

Splits je route op in een deel 1 en een deel 2. In beide delen afzonderlijk zul je zelden meer dan 49 via punten hebben (indien dit zo is heb je een slechte route gemaakt  :evil:). Bereken EN kortste, EN snelste en pas je route aan. bewaren als gpx en met tyre omzetten naar een itn. Route zal voor 99% overeenstemmen. wil je 100 %? Nakijken waar het fout liep en een extra via punt zetten.

@koos; in je sticky aan het begin van het topic motor navigatie staan flagrante fouten
keep on smiling. even to the assholes out there. Where?

Wim Bon

niet eens met de grotere hoeveelheid punten waardoor je dus een slechte route gemaakt zou hebben......

stel je rijdt in een gedifferencieerd gebied....met vele kronkelwegen,maar je wil net elke keer een ander weggetje rijden....

in de eifel tref je zoiets heel gemakkelijk......de route ergens heen hoeft en moet niet de kortste of snelste zijn....nee,dank je wel!!!

een route moet afwisselend zijn....voor elk wat wils.....de ene keer een stuk B weg....de andere keer een piepklein weggetje met vele haarspeldjes achtereen......

dan zit je gauw aan een hoop waypoints!!!

guzzi vero

Wat is een hoop (definitie?) Heb net even het aantal route punten geteld van de laatste Prima Vera rit in de Ardennen. Kom aan 58, zonder de start/stop voor 300 km

Bij een route ergens heen doe ik dat ook niet. Afhankelijk van de afstand zal het of de snelste of de kortste worden. Gewoon eindpunt kiezen en rijden.
keep on smiling. even to the assholes out there. Where?

Wim Bon

t ligt er natuurlijk aan wat je gaat rijden......

rij je met een man of 30.....dan rij je misschien een iets andere rit dan als je met een man of 6 a 8 gaat......lijkt mij zo??!!

ik heb een route gemaakt van Valkenburg a/d/ geul tot aan Treis-Karden......

zoiets gaat dan door t "laagste" puntje van Nederland,via Monschau lekker de eifel in.....let wel.....de reis is al t doel he.....ondanks dat we toch in Treis moeten belanden...

we wisselen af met af en toe een B weg......en echt kleine weggetjes met haarspeldjes achtermekaar......dat moet je toch met vele (zachte)waypoints maken......

Maar inderdaad,met zo n 60 kom je al een heel eind.....

Vitayalin

23 nov 2015

Waarschuwing Rider 40:

Voor wie een TomTom Rider 40 heeft advies: even NIET je kaarten updaten - dat gaat mis en je zult je toestel tijdelijk niet kunnen gebruiken.
Heeft te maken met het feit dat de kaart niet heel Eu is. Bij de Rider 400 verloopt de update zonder problemen.

Komt deze waarschuwing te laat: bel dan even met TT via 020 753 5818 en je krijgt als tijdelijke oplossing een update voor heel Eu.