Nieuws:

Na grote software upgrade gaat komende tijd nog wel e.e.a. wijzigen in de layout. Uw mening is meer dan welkom in het betreffende forumonderdeel  Forum perikelen. Verder staat alles wat op een laag pitje. de Surinaamse manier zeg maar, vanwege vakantie(weer)

Hoofdmenu

Afstandmeten.nl

Gestart door illustrator, mei, 02,2014, 10:39:59

Vorige topic - Volgende topic

illustrator

Sinds kort heb ik een fietsnavigatie MIO C300.
Simpel dingetje met toch veel mogelijkheden.
Hij heeft 2 kaarten, 1 voor het fietsen (OSM) en ook een autokaart.
Je kunt makkelijk switschen tussen de kaarten dus met de auto naar het vertrekpunt voor het fietsen.
Ik had in het verleden al een aantal fietsroutes gemaakt in TYRE en deze als "itn" gesaved.
De MIO gebruikt echter de GPX-extensie.
Normaal is het geen probleem om "itn" in TYRE weer om te zetten in GPX.
Helaas krijg je hiermee een hele vreemde route die voor de fiets onbruikbaar blijkt.
Waypoints worden wel omgezet in tracks maar nog te weinig om een fietspad te volgen.
Oplossing heb ik gevonden.
Op de site www.afstandmeten.nl kun je de OSM-kaart activeren.
(Inloggen is wel handig om aan het eind te kunnen saven)
Je geeft (in mijn geval) in het rechtermenu MARKERS voorkeur "automatisch plannen fiets" aan.
Daarna importeer je de GPX-file.
Je ziet nu de "foute" route en de juiste over elkaar heen liggen in 2 verschillende kleuren.
In het rechtermenu "ROUTE" vink je de foute route weg en dan de boel gewoon saven.
Je kunt ervoor kiezen om de route "publiekelijk" weg te saven zodat hij op de site kan worden ingezien.
Er staan voor elk mogelijk vervoermiddel gigantisch veel zelfgemaakte route's in dusssssssss..........
Het leven wordt voorwaarts geleefd,
maar achterwaarts begrepen.

Vitayalin

op zich al een vooruitgang dat het gpx ingeladen kan worden want verschillende standaarden heeft de rijder niets aan.
Of het er mee te maken heeft weet ik niet maar de oudere Mio werkte op windows mobile, de tegenwoordige op Linux net als TT en Garmin.

guzzi vero

en als je nu eens het gratis Basecamp zou installeren en daar de OSM aan koppelt kan je zelf je routes maken ?
keep on smiling. even to the assholes out there. Where?

Francois

Citaat van: guzzi vero op mei, 08,2014, 00:41:12
en als je nu eens het gratis Basecamp zou installeren en daar de OSM aan koppelt kan je zelf je routes maken ?

Juist.
Ik gebruik de osm fietskaart van Europa tegenwoordig zelfs standaard naast de kaarten van Garmin, veel mooiere detail van bossen enz - je hebt een veel beter eerste idee welke de mooie streken kunnen zijn. 

Wim Bon

ik meende dat als je basecamp installeert,je ook een garmin er op aan moet sluiten om de kaart te ontgrendelen???
als je dat niet doet....zie je alleen toch maar hoofdwegen zonder enig detail??

kan zijn dat ik t mis heb hoor.....

guzzi vero

Dat  heb je dus mis Wim. Het enige wat kan gebeuren is dat Basecamp je kaarten niet ziet. Dit kan je oplossen door JaVaWA Device Manager te installeren en je kaarten hiermee te bekijken. Staat daar een B'tje achter dan ziet Basecamp ze, staat dat er niet achter, dan zichtbaar maken in Basecamp met DM

Wim Bon

duidelijk....denk ik......even resumeren....

dus stel....ik ben een malloot(klopt wel een beetje)die voor zn lol basecamp erop zet......

dan ziet ie direkt al meteen alle wegen in alle detail????

In mijnbeleving moest ik eerst mn Garmin erop zetten.....die was aangemeldt en daardoor kreeg ik alles te zien......althans,zo kan ik t me herinneren

guzzi vero

Neen, als je basecamp op je pc zet zie je enkel de hoofdwegen.

Echter Basecamp laat ook kaarten van derden toe. Bijvoorbeeld van http://www.openstreetmap.nl/ of als je even verder kijkt http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_Garmin/Download. Zo heb je ook nog open fiets map en diets meer. Echter Basecamp gaat die kaart niet onmiddelijk zien als een Garmin/Basecamp kaart. Dus gebruik je de DM van JaVaWa om deze wel zichtbaar te maken in Basecamp.

Wil je die kaarten ook in je Zumo. Geen enkel probleem, stuur ze liefst naar de SD. De gmapsupp.img die dan onder x:/Garmin/ komt te staan kan je gerust een andere naam geven (wel met .img extentie natuurlijk). En zo kan je 3 verschillende gmapsupp.img kaarten gebruiken.

Dit heeft dus niks met de reguliere NT/NTU kaarten van Garmin zelf te maken die je met express of mapupdater op je pc zet. Vind je dit te veel werk, ja dan kan je natuurlijk ook de gps aan de pc hangen en met de kaarten uit de gs werken.

illustrator

Heren, heren...wat maken jullie het nou weer ingewikkeld.
Gewoon www.afstandmeten.nl
Inloggen, kaart uitkiezen, voorkeur vervoermiddel aangeven en aan de slag.
Route klaar dan gewoon opslaan en via je Windows verkenner in je map van je navigatie zetten.
Kind kan de was doen. :klap :klap :klap

Wim Bon

net zoals destijds tyre.....vond t maar een gedoe!! :tongue:

illustrator

tsja....echt veel eenvoudiger kan het niet dacht ik...... :zwijg

guzzi vero

Had al een hekel aan Tyre..... Nee, geef mij maar Basecamp.

illustrator

Ik heb geen ervaring met Basecamp maar zowel in TYRE als in Afstandmeten hoef je alleen maar in te stellen met wat voor voertuig je de rit wilt maken en daarna met je muis op de route te klikken die je wilt gaan maken.
Als je die route heb gemaakt save je hem en zet hem daarna in je navigatie.
Wat is daar nou moeilijk aan?

Vitayalin

Niks maar voor wie meer wil is er meer mogelijk  :voila

Vitayalin

Citaat van: guzzi vero op mei, 09,2014, 01:36:29
De gmapsupp.img die dan onder x:/Garmin/ komt te staan kan je gerust een andere naam geven (wel met .img extentie natuurlijk). En zo kan je 3 verschillende gmapsupp.img kaarten gebruiken.

Dat was dus een vraag die ik onlangs op het GPS forum stelde en dat werd ontkennend beantwoord.
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=19&t=30530