Nieuws:

Na grote software upgrade gaat komende tijd nog wel e.e.a. wijzigen in de layout. Uw mening is meer dan welkom in het betreffende forumonderdeel  Forum perikelen. Verder staat alles wat op een laag pitje. de Surinaamse manier zeg maar, vanwege vakantie(weer)

Hoofdmenu

TomTom serie 4xx en hoger: hoe route correct rijden (route en track in overlay)

Gestart door Francois, januari, 11,2020, 18:37:05

Vorige topic - Volgende topic

Francois

Dit stukje had ik al op fb gezet voor onze club Feniks, maar hier nog eens voor een aantal TT rijders. 

Ik meen dat oa Breva (?) en Ton (?) terecht al een paar keer geklaagd hebben dat het niet evident is om met een TT 100% de gewenste route te rijden. 
Omdat TT's strikt genomen geen tracks kunnen rijden als die niet met hun kaartmateriaal overeenkomen en dat de herberekening ervan niet uitgeschakeld kan worden.

De moderne Garmins kunnen immers wél de originele track én de route tesamen afbeelden (in overlay) en/of herberekening uitzetten.

Beide zeer handig als je geen afwijking van geplande routes wilt.

Goed, wat is nu de oplossing voor TT?

Voorheen was de beste oplossing om met je TT niet de route, maar de track te rijden (dus niet op de knop rijden te drukken bij de start, maar gewoon de getoonde track afrijden zoals je op kaart zou doen).  Nadeel was dat je geen afslaginstructies kreeg.

Een handige jongen heeft nu een app geschreven die het nu mogelijk maakt om op uw TT scherm de track naast de route af te beelden.

Je ziet dus enerzijds hoe de route MOET lopen (de originele track) en je kunt bij afwijking snel corrigeren.

Maar je houdt anderzijds de route-instructies.

Hoe staat hier:

https://roadrider.jouwweb.nl/gpx-track-2-ov2

Ik heb het geprobeerd en het werkt.

Laat u niet afschrikken door de ogenschijnlijk moeilijke procedure. Die valt alles bijeen erg goed mee en is snel geïnstalleerd. Als ik het kan, dan kan iedereen het....

Hier staat het nog allemaal eens beter uitgelegd dan ik het kan zeggen.

https://roadrider.jouwweb.nl/gpx-track-2-ov2?fbclid=IwAR0oI-jw4R4rupge_Mzrvih6PDiKQi13Scag8_NXdThfD-0DTNd4bpn3jjA

breva

dank voor de nuttige info Francois alleen ik blijf nog steeds hangen in mijn oude problemen , had toevallig vorige week nog weer een discussie met een van mijn kameraden hierover ,

mijn grootste probleem is niet de Tomtom maar het routes maken in Tomtom mydrive en het vervolgens actief zetten voor de Tomtom , daar gaat het iedere keer mis want je krijgt een totaal andere route als gepland op de laptop  :bonk

volgens Peewee mijn engelse kameraad heeft hij ook dergelijke problemen gehad met zijn 550 maar zou hij die opgelost hebben door dat ding te resetten naar fabrieksinstellingen ??? sindsdien heeft hij geen problemen meer gehad maar hij maakt zijn routes in mydrive op de telefoon en niet op de laptop

voor wat mij betreft is mydrive op de laptop gewoon totaal niet stabiel en eigenlijk ligt de 550 al maanden ongebruikt in de kast omdat ik er klaar mee ben , heb ook geen dock meer op de Guz en heb ook geen zin meer om iedere keer mijn rit te laten verzieken door dat gekloot met dat ding

de 550 werkt perfect als je rechtstreeks van A naar B wilt of met , spannende routes , maar een rit maken zoals ik die wil rijden ga ik geen tijd meer aan verdoen , pak de kaart wel en een oude Tomtom

Veloce

Mijn Zumo 550 is na 11 jaar aan vervanging toe, ik heb er veel plezier aan beleefd. Maar twijfel nu nog steeds tussen een Zumo 396 en een TT 550?
Liefst koop ik weer een Garmin maar hoor erg veel positieve verhalen over de TT.
Zal op de motorbeurs nog eens goed orienteren.
Kwa prijs maakt het iig niet veel uit

brevadaytona

Heb nog de tomtom 400 , en heb die problemen niet , maar gebruik sinds een jaar of 2 my route app ,kan je ook de route vergelijken met de garmin  en eventueel gelijk maken  wel heel veel werk doe ik dus ook niet meer , alleen gaat het fout met de tablet draadloos naar de tomtom verzenden , denk dat daar een probleem zit , want dat gaat via my drive .

Bij de laptop ook maar daar doe ik het met de kabel , en gaat het goed

Ik vindt het wel fijn dat de tomtom herberekent  terug naar de track als ja een weg mist , scheelt terug rijden en zoeken en bij wegopbrekingen .

Vitayalin

Rij al wat jaren nog uitsluitend met onroute dus niks geen gedoe meer vooraf.
Had wel het idee om hier noordelijk weer eens een regiorit te organiseren maar de moed zakt je in de schoenen nu er al zoveel met tamtam rijden  :mellow:

brevadaytona

werk jr echt met onroute ?

van probeer eens de gratis versie my route app. werkt echt heel erg fijn , weet alleen niet of je bij gratis versie het verglijk hebt tussen de verschillende soorten navi

Maar een route maken is  vele malen simpeler 

Vitayalin

"on the fly" he. Alleen kaartje met materiaal in het toestel. Bestemming ingeven en rijden. Wil je eens anders rijden doe je dat gewoon en berekend ie gewoon weer nieuwe route langs de mooie weggetjes van de toeristische routes.
En mooiste is ook de optie BBK vermijden  :popcorn:

Maar goed dat was het onderwerp van Frans niet  :zwijg

Francois

Citaat van: breva op januari, 12,2020, 08:35:53

mijn grootste probleem is niet de Tomtom maar het routes maken in Tomtom mydrive en het vervolgens actief zetten voor de Tomtom , daar gaat het iedere keer mis want je krijgt een totaal andere route als gepland op de laptop  :bonk

Laat dit nu net het probleem zijn dat ik probeerde te op te lossen.
Maar ik versta je probleem hoor.
Het klinkt arrogant van mijn kant, maar ik rij al op gps sinds de dieren spraken. Mijn eerste Garmin gaf bv nog uitsluitend richtingen met pijlen (als een soort kompas).
Ik heb - vooral in het begin - alle soorten commentaren moeten verdragen. 
Ik voorspelde - vele jaren geleden - op het kabouterforum dat binnen de x jaar, 50% met gps zou rijden, je had de reacties moeten lezen. :evil:
Ik was verkeerd in mijn voorspelling.  Het duurde wat langer, en 95% reed met gps ;-)
Vraag maar eens na bij Koos, hij kan getuigen.
Soit.
Ik weet niet echt hoe ik één en ander beter kan uitleggen. 
Zelf vind ik het eerlijk gezegd ook maar een noodoplossing omdat TT nu eenmaal zo in mekaar zit. Maar beter dat dan niks, en TT biedt echt wel andere voordelen, anders was ik als "kenner" (ahum) ook niet overgestapt van Garmin.
Wil je al die zever niet (terecht), druk dan vooral niet op "rijden" van je toestel, maar rij gewoon de track.

Francois

Citaat van: brevadaytona op januari, 12,2020, 11:38:49
Heb nog de tomtom 400 , en heb die problemen niet , maar gebruik sinds een jaar of 2 my route app ,kan je ook de route vergelijken met de garmin  en eventueel gelijk maken  wel heel veel werk doe ik dus ook niet meer , alleen gaat het fout met de tablet draadloos naar de tomtom verzenden , denk dat daar een probleem zit , want dat gaat via my drive .

Ik vindt het wel fijn dat de tomtom herberekent  terug naar de track als ja een weg mist , scheelt terug rijden en zoeken en bij wegopbrekingen .

Ook daar heb ik nog al wat bedenkingen bij, dikwijls op fb te lezen.
Dat "gelijk maken" vind ik eerlijk gezegd een commerciële (en geslaagde) stunt.  Het werkt niet echt, maar het klinkt goed.
De beste manier is om al die zogenaamde handige (en dure/betalende) apps te skippen en via de verkenner gewoon de track in je toestel te plompen en te rijden.
Maar dat is een totaal ander hoofdstuk ;-)

Vitayalin

Lang lang geleden zaten we in het leslokaal bij meester Frans en inclusief lesmateriaal de beginselen van het gps systeem leren kennen  :grin:

brevadaytona

Citaat van: Francois op januari, 13,2020, 09:25:42

Dat "gelijk maken" vind ik eerlijk gezegd een commerciële (en geslaagde) stunt.  Het werkt niet echt, maar het klinkt goed.
De beste manier is om al die zogenaamde handige (en dure/betalende) apps te skippen en via de verkenner gewoon de track in je toestel te plompen en te rijden.

Dat gelijk maken is ook een heel veel werk vindt ik ,  heb dat ook maar 2 keer gedaan , je maakt de route bv met de tomtom kaart en gaar dan vergelijken en de route proberen te pakken krijg een wit bolletje  schuif die naar de "garmin route "laat los en weer 2 verschillende routes , totdat hij gelijk is . heel veel werk . maar is mogelijk , als je de tijd hebt .

Zou zo moeten zijn dat de my route app dit gewoon voor je doet als je  de route vergelijkt en dan bv ingeeft met routes gelik maken voor garmin en tomtom .

een it er zou dat toch moeten kunnen maken . nu ben je een middag bezig voor een klein toertjes .ik ben dan wel een amateur wat dat betreft

Francois

Citaat van: Aladin op januari, 13,2020, 10:11:19
Lang lang geleden zaten we in het leslokaal bij meester Frans en inclusief lesmateriaal de beginselen van het gps systeem leren kennen  :grin:
Man, man.  De beesten waren - denk ik - toen net opgehouden met spreken. 
En mijn keukenmessen waren gelukkig buiten bereik van Johan B en je ex  :evil:

breva

na ja jongens , ik weet het allemaal niet meer , ik heb dat ding maar in de kast gegooid waar die nu al maanden ligt en toevallig vorige week maar weer eens een update gedaan maar denk niet dat ik er nog veel meer mee ga doen ,

Ton schrijft ook weer zoiets , dat de Tomtom de route herberekent als je verkeerd rijd , dat doet mijn 550 dus OOK niet , vorig jaar reed ik aan de ene kant van Harderwijk en ik moest dwars door Harderwijk over het spoor heen naar de andere kant maar het spoor was afgesloten , ik ben dus helemaal om Harderwijk heen gereden en heb de borden doorgaand verkeer gevolgd maar die Tomtom bleef me maar terug sturen naar die opgebroken spoorovergang  :stupid pas aan de andere kant van Harderwijk toen ik bij de straat was waar ik uit had moeten komen pakte die de route weer op  :stupid

al mijn vorige Tomtoms kreeg ik altijd acuut een herberekening van de route maar die 550 vertikt het gewoon , ik snap er echt helemaal niets meer van , dat ding heeft nu al zoveel ritten verziekt die ik wilde rijden dat ik er wel klaar mee ben ,

in Mei naar en in Italie neem ik wel mijn gewone Tomtom uit de vrachtwagen en een wegenkaart en daar red ik het wel mee , ken de wegen goed in Italie dus komt zo ook wel goed  :popcorn:

maar Francois , wat mijn kameraad Peewee zegt , terugzetten naar fabrieksinstellingen , zegt jou dat wat dat dat problemen op zou lossen ???

is toch waanzinnig dat je zo,n duur ding gewoon niet meer kan gebruiken zoals je een Tomtom altijd gebruikte ? begrijp me goed hoor , voor gewone navigatie van A naar B doet die het perfect maar dat doet mijn Tomtom van 100 euro ook perfect en , spannende routes , echt super maar dat ik dat ding niet meer kan vertrouwen als ik routes van het internet afhaal of die ik zelf maak daar baal ik behoorlijk van

Francois

Breva, geen ervaring met de TT 5xx, dus geen idee, maar terugzetten naar fabriekinstellingen kan nooit kwaad, je kan het proberen.
Ik heb echter het duistere vermoeden dat hier andere zaken spelen, misschien eens googelen of vooral je vraag stellen op  forum.gps.nl.  Daar zitten de échte cracks, een aantal ervan zijn meer vergeten dan ik ook geweten heb.

Francois

Citaat van: brevadaytona op januari, 13,2020, 11:23:33
Citaat van: Francois op januari, 13,2020, 09:25:42

Dat gelijk maken is ook een heel veel werk vindt ik ,  heb dat ook maar 2 keer gedaan , je maakt de route bv met de tomtom kaart en gaar dan vergelijken en de route proberen te pakken krijg een wit bolletje  schuif die naar de "garmin route "laat los en weer 2 verschillende routes , totdat hij gelijk is . heel veel werk . maar is mogelijk , als je de tijd hebt .

Zou zo moeten zijn dat de my route app dit gewoon voor je doet als je  de route vergelijkt en dan bv ingeeft met routes gelik maken voor garmin en tomtom .

een it er zou dat toch moeten kunnen maken . nu ben je een middag bezig voor een klein toertjes .ik ben dan wel een amateur wat dat betreft

Vergeet al dat gezeik rond gelijk zetten, is commercie.
Maak je route en maak daarvan een track - DAT IS BELANGRIJK.
Je kan een track maken van een route op verschillende manieren, meest gebruikt is Basecamp of Javawa.  Als je niet weet hoe, stuur mij een pb.
Pak je usb kabel en stuur die track via verkenner door naar je TT.
Rij de track en niet de route (maw, druk NIET op rijden).
Je krijgt geen afslaginstructies, maar je volgt de getoonde lijn, makkelijk zat en zowat gelijk aan je gewenste route).

En als je het nog wat gesofisticeerder wilt, dan herlees je mijn originele tekst (overlay track en route).

Succes!