Nieuws:

Na grote software upgrade gaat komende tijd nog wel e.e.a. wijzigen in de layout. Uw mening is meer dan welkom in het betreffende forumonderdeel  Forum perikelen. Verder staat alles wat op een laag pitje. de Surinaamse manier zeg maar, vanwege vakantie(weer)

Hoofdmenu

(Motorwereld) nieuws

Gestart door Vitayalin, september, 15,2010, 09:50:46

Vorige topic - Volgende topic

Vitayalin

BMW patenteert intrekbare richtingaanwijzers

Een nieuw octrooi van BMW toont een systeem dat het mogelijk maakt om richtingaanwijzers 'in te vouwen' of ze rechtstreeks in hun behuizing te laten verdwijnen. Het idee is om de massa te verminderen, de aerodynamica te verbeteren en, in het geval van offroad gebruik, de richtingaanwijzers te sparen bij een val. Hier is hoe het systeem werkt.

Intrekbare (of opvouwbare) richtingaanwijzers om de totale afmetingen te verkleinen en zo de aerodynamica van de motorfiets te verbeteren. Dit is het idee van BMW, vastgelegd in een onlangs ingediend en geregistreerd octrooi. De door BMW bedachte oplossing heeft een dubbel voordeel: in het geval van een supersportmotor zoals de S1000RR zou het uitstekende onderdelen en dus de weerstand verminderen, wat de aerodynamica ten goede komt. In het geval van een enduromotorfiets zoals de GS zou het de schade bij een val kunnen beperken. 'Knipperlichten,' legt BMW uit, 'worden meestal bevestigd aan armvormige beugels die dwars op beide zijden van de motorfiets uitsteken. Dit verbetert de zichtbaarheid en dus de veiligheid op de weg aanzienlijk, terwijl het bij gebruik buiten het wegverkeer problemen kan opleveren. In het terrein of op het circuit kunnen zich bijvoorbeeld situaties voordoen waarin het risico bestaat dat de steunen worden beschadigd of breken. Daarom worden de richtingaanwijzers verwijderd, maar dit kost tijd en materiaal, zodat het geen praktische oplossing is voor frequente overgangen tussen weg en terrein of tussen weg en circuit.'
Twee ideeën

BMW heeft twee verschillende oplossingen. Zoals te zien is in de gepubliceerde octrooien, maakt de eerste optie het mogelijk om de bevestigingsarm en de behuizing van de richtingaanwijzers handmatig in te klappen. De andere optie laat ze letterlijk verdwijnen door ze in hun behuizing te schuiven. Het klinkt als een slim en praktisch idee: wie weet gaan we op een dag van de theorie naar de praktijk. Met andere woorden: van het geregistreerd octrooi naar de standaard accessoire...


illustrator

Wat een onzinnige nutteloze uitvinding.
Het leven wordt voorwaarts geleefd,
maar achterwaarts begrepen.

Vitayalin

Citaat van: illustrator op oktober, 18,2022, 18:20:00
Wat een onzinnige nutteloze uitvinding.

tsja ze gaan nogal eens stuk na een val en kost je weer een tientje en dan de luchtweerstand op snelheid...   
Kost gewoon meer dan het een voordeel heeft maar grappig is het wel.

Volvo V50 van vrouwlief heeft net als veel andere wagens vanuit die periode inklappende buitenspiegels bij het afsluiten.
Vind dat ook nogal overdreven maar woon dan ook niet in Amsterdam of Parijs.

En moet je zoiets als extra betalen is dat kostbaar maar wanneer het standaard is kost het geen drol meer.
Immers is het in de bedrading en computer allemaal al aanwezig bij de modellen die het niet hebben.

illustrator

Trouwens, mijn broer had een VW kever uit 1948 (brilletje) en die was al uitgevoerd met uitklapbare richtingaanwijzers.
Het leven wordt voorwaarts geleefd,
maar achterwaarts begrepen.

breva

Heel veel auto s hadden dat in de 50,s , in de zijstijl naast de deur en moest je volgens mij ook nog met de hand bedienen

Vitayalin

Dat uitklapscharnier gebruik ik op de SP1000 nog steeds in de vorm van een arm.
Gewoon omdat het terugzetten van het schuifknopje me te lastig is met handschoen aan  :voila

Uitzondering met drukke verkeerssituatie, dan is het vaak en/en  :crossy

Vitayalin

Zeg maar dag tegen kettingvet met Regina's nieuwe Z-Ring HPE 520 ketting

De Italiaanse kettingspecialist Regina beweert dat het de oplossing heeft gevonden voor het vervelende kettingonderhoud met de Z-Ring HPE-ketting. In 2021 werd de Z-Ring HPE voor het eerst geïntroduceerd in een 525-maat, maar het bedrijf heeft nu een nieuwe 520-versie van de Z-Ring HPE, waardoor hij ook beschikbaar is voor kleinere sportfietsen en naked bikes. Dus, hoe werkt de Z-Ring HPE precies? Nou, om te beginnen maakt Regina gebruik van een gepatenteerde Tetrahedral Amorphous Carbon (ta-C) coating. Dat is een extreem gladde coating, die een enorme hoeveelheid wrijving elimineert en tegelijkertijd het metaal beschermt tegen roest en corrosie.

De unieke technologie van de ketting vermindert de rommel van rondspattend kettingvet tijdens het rijden, naast het verbeteren van de efficiëntie en levensduur. Natuurlijk is dit soort technologie vrij duur. Toen de Z-Ring HPE in 2021 op de markt kwam, kostte hij maar liefst 270 euro, afhankelijk van merk en model. Maar volgens Regina zal het bedrijf de 520-ketting tegen een veel betaalbaardere prijs verkopen dankzij de schaalvoordelen die het succes van de eerste 525-ketting heeft opgeleverd.

Op dit moment geeft Regina nog geen prijzen af voor de Z-Ring HPE 520-ketting. De verwachting is echter dat deze vanaf november 2022 beschikbaar zal zijn. Het is in deze goed om op te merken, dat ondanks dat de ketting zogenaamd onderhoudsvrij, het nog steeds een goed idee is om ervoor te zorgen dat de ketting schoon is, evenals om regelmatig de kettingspanning te inspecteren.

Vitayalin

Franse motorrijders vrezen APK en blijven zich verzetten

Frankrijk wil een technische controle voor motorfietsen invoeren. Motorrijders hebben zich hiertegen al verweerd met verschillende demonstraties. Blijkbaar moet het protest tegen de invoering toch worden voortgezet.
Wat maakte de Franse motorrijders zo boos?

Tot nu toe hoefden in Frankrijk geregistreerde motorfietsen niet op vaste tijdstippen door een controle-instantie aan een technische controle te worden onderworpen. Er was dus geen algemene inspectie, hoewel dit door de EU wordt vereist. Frankrijk moest dit uiterlijk op 1 januari 2022 invoeren voor motoren en scooters vanaf 125 cc.

Om motorrijders niet voor het hoofd te stoten, werd de invoering uitgesteld tot 1 januari 2023 en in de tussentijd zag het ernaar uit dat de vereiste hoofdkeuring achterwege kon blijven, omdat de EU de mogelijkheid biedt hiervan af te wijken als andere maatregelen worden genomen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Bij de Europese Commissie is een verzoek om afwijking ingediend.

Maatregelen ter bevordering van de verkeersveiligheid zijn reeds gedeeltelijk uitgevoerd. De maatregelen omvatten een conversiepremie voor de aankoop van een elektrische motorfiets, de invoering van 'geluidssignaalinrichtingen', sancties voor niet-goedgekeurde of gemanipuleerde uitlaatsystemen, een betere voorlichting over de veiligheid van tweewielers (ook wat de uitrusting betreft), de opneming van deze voorlichting in het rijschoolprogramma voor het rijbewijs B en de thematisering van milieuvriendelijk rijden en het vermijden van lawaai in het rijbewijs A1 en A2.
Redenen om een algemene inspectie te weigeren

De Franse motorrijders verzetten zich tegen de invoering van een regelmatige, algemene controle voor motorfietsen. Niet alleen omdat die ingewikkeld en onnodig duur zou zijn, maar vooral ook omdat het geen rechtstreeks effect zou hebben op de ongevallencijfers. Dit zou blijken uit statistieken waaruit blijkt dat het aantal ongevallen als gevolg van technische gebreken uiterst gering is.
Waarom demonstraties weer nodig zijn

Inmiddels ziet het ernaar uit dat de aanvraag bij de Europese Commissie zal worden afgewezen, hoewel veel van de maatregelen ter bevordering van de verkeersveiligheid al zijn uitgevoerd.

De Fédération Française des Motards en Colère (Franse federatie van boze motorrijders) plant demonstraties tegen de aanstaande afwijzing door de Europese Commissie en tegen de invoering van een regelmatige technische controle.

Er zijn demonstraties gepland voor 26 en 27 november. Wanneer en waar ze precies zullen plaatsvinden, wordt op korte termijn bekendgemaakt. De demonstratie in Brive (Corrèze) vindt plaats op 3 december.

Vitayalin

Ruim 55% meer tellerstanden motoren geregistreerd in 2022

In 2022 zijn er ruim 55% meer tellerstanden van motorfietsen geregistreerd. De forse toename komt omdat het vanaf 1 juli 2021 verplicht is voor erkende bedrijven om de kilometerstand van motorfietsen bij de RDW te registreren. Met deze verplichting wil de overheid de handel in motoren minder vrijblijvend maken en fraude met tellerstanden voorkomen. 'Een motorfiets waarvan de teller is teruggedraaid, kan namelijk onveilig zijn en is duurder in de aanschaf en in het onderhoud.' Aldus het RDW.

Gratis RDW-Voertuigrapport

Geregistreerde tellerstanden zijn terug te vinden op een RDW-Voertuigrapport. Daar staan nog meer gegevens op over het voertuig zoals algemene gegevens, milieugegevens, geschiedenis aantal eigenaren etc. Dit voertuigrapport is op te vragen door de eigenaar van het voertuig.
Koppelen aan online advertenties op occasionwebsites

Sinds 1 augustus 2022 kunnen RDW-erkende bedrijven het RDW-voertuigrapport ook koppelen aan online advertenties op occasionwebsites. Zo zien potentiële kopers van een gebruikte motor de geregistreerde gegevens van het voertuig, zoals de tellerstanden. Een gratis voertuigrapport was tot nu toe alleen op papier of bijvoorbeeld als fotobestand in de advertentie beschikbaar.
Opvragen RDW-voertuigrapport

Het RDW-voertuigrapport is nu voornamelijk te vinden bij de motoren in occasionshowrooms. De eigenaar/houder van een motor kan via de website van de RDW het RDW-Voertuigrapport aanvragen.


http://www.youtube.com/watch?v=XR6LDPITGYU

brevadaytona

Km stand lekker boeiend . Bij mijn auto is de doorgegeven tellerstand  niet groen , maar ach staat nu afgelezen op 457000.

Nou zal er een ton meer op staan , minder zeker niet .en gaat weer voor een nieuwe distributie , moet hij weer 150000 vsrder als het kan , nog egrcklep een roetfilter allemaal voor het klimaatgezeur

Vitayalin

Een vorige auto een Nissan 1.4 5ton mee op de teller gezet vanaf nieuw.
wel op LPG overigens. Distributie was ketting en nooit omkijken naar gehad.
Op een gegeven moment zijn de stoelen wel slap maar mechanisch had het nog wel een poosje voort kunnen gaan.
Rij nu al jaren niet zoveel meer.
Huidige auto nog geen 10.000 in 4 jaar  :evil:
Ook omdat vrouwlief nog een zuinige diesel heeft en we nog een busje hebben.


TigerManZ

Citaat van: brevadaytona op maart, 30,2023, 19:11:01
Km stand lekker boeiend . Bij mijn auto is de doorgegeven tellerstand  niet groen , maar ach staat nu afgelezen op 457000.

Nou zal er een ton meer op staan , minder zeker niet .en gaat weer voor een nieuwe distributie , moet hij weer 150000 vsrder als het kan , nog egrcklep een roetfilter allemaal voor het klimaatgezeur

Dat zijn veel kilometers... mag ik vragen wat voor auto dat is?
En hoe staat het met reparaties of zaken die niet (helemaal of normaal) meer functioneren?

Mijn Golf (II) 1.6D heb ik 14 jaar gehad (van 6 tot 20 jaar oud) en heeft mijn probleemloos naar de 360.000km gereden. Hij hoefde niet weg maar ons derde kindje was geboren en dan is een 3-deurs niet handig. Maxi-cosi op de passagiersstoel en een van de ouders achterin tussen 2 andere kinderstoeltjes kan maar echt fijn is dat niet.
Ingeruild op een Volvo V40 1.8 Europa, een station op benzine. Gekocht met ongeveer 160.000km op de teller en zelf naar de 340.000km gereden. Maar eenmaal voorbij de 300.000 toch wel het e.e.a. moeten laten repareren. Dus na de zoveelste reparatie de knoop doorgehakt en ingeruild op een Skoda Octavia 1.9tdi met bijna 200.000 op de teller. Probleemloze auto tot we de 350.000 voorbij waren. Ruitenwisser achter die niet goed functioneerde, dan wel dan niet... haha een ruitenwisser met een eigen mening  :pret
Maar ook allerlei andere kleinere of soms grotere reparaties, deels gewoon onderhoud omdat iets versleten is maar soms ook gewoon kapot. Laatste halve jaar soms een beetje rare stationair loop waardoor we "zaten te schudden" in de auto als we even stil stonden, bijvoorbeeld bij een rood verkeerslicht. Maar er was geen peil op te trekken wanneer dat gebeurde...
Koppeling leek eraan te komen, reageerde wisselend... en we moesten de tank half vol houden omdat bij een lager niveau hij bij een koude motor niet meteen startte. Ja na een kleine minuut dom doorstarten sloeg hij al stampend en rokend aan... Maar goed, in 9 jaar tijd wel naar de 400.000 gereden.
TBegin dit jaar ingeruild, nu weer een benzine auto, te weten een Opel Astra Sports Wagon 1.4 turbo met 140pk en (toen) 127.000 op de teller.
Ben benieuwd hoe zo'n geblazen motor met minder inhoud en redelijk wat pk's zich gaat houden de komende jaren...

brevadaytona

Is een Alfa 159 ,1,9jtdm

Nu voor de keuring  wel probleem met de deeltjesteller ,

In het verleden de turbo vervangen en de egrklep , en het inlaatspruitstuk de swirlflaps waren uitgesleten ,

Voor de deeltjeteller waarschijlijk injectoren en roetfilter  zijn nog orgineel , horen bij groot onderhoud bij 200.000km gedaan te worden

brevadaytona

Ps stoelen nog goed niet doorgezeten