Nieuws:

Na grote software upgrade gaat komende tijd nog wel e.e.a. wijzigen in de layout. Uw mening is meer dan welkom in het betreffende forumonderdeel  Forum perikelen. Verder staat alles wat op een laag pitje. de Surinaamse manier zeg maar, vanwege vakantie(weer)

Hoofdmenu

(Motorwereld) nieuws

Gestart door Vitayalin, september, 15,2010, 09:50:46

Vorige topic - Volgende topic

illustrator

Medelijden met de plaatselijke bevolking.
Zolang er nog gekken bestaan die vinden dat zij en de omgeving de motor moeten kunnen horen blijft het probleem bestaan.
Nog gekker is dat die halve zolen vaak een kapitaal uitgeven voor een dure geluiddempende helm.
Het leven wordt voorwaarts geleefd,
maar achterwaarts begrepen.

Edouard Bracame

laten we ons niet roomser voor gaan doen als de paus he  :bonk denk dat we allemaal vroeger wel gereden hebben met wat te veel decibelletjes  :lm1000:

en ja helaas voor degenen die nu nog menen te moeten rijden met een bak herrie , kan echt niet meer , denk dat we het wel als associaal kunnen betitelen zeker hier in midden NL , zal niet zeggen dat het hier vol is maar toch zeker wel knap druk met HEEEEEL VEEL linkse zeikerds die vol ingezet hebben op motorrijdertje treiteren en als wij rond blijven rijden als een stel niet gecivileerde apen met een hoop herrie en associaal gedrag hebben ze een hele grote stok om ons mee te slaan en gaan ze het vroeg of laat voor elkaar krijgen dat wij het motorrijden aan de wilgen kunnen hangen

nou zijn we toch een uitstervende soort aan het worden maar mag van mij nog een 15 jaar duren  :crossy
Let the good times roll

Vitayalin


Vitayalin

Trillend zadel verhoogt veiligheid motorrijder

Een trillend zadel: de technologie is ontwikkeld door een Italiaanse startup en werd gepresenteerd op de CES, het hi-tech evenement in Las Vegas: in plaats van voortdurend het dashboard of de navigator te controleren, kan de motorrijder informatie ontvangen via de trillingen van de zitting.

Elk jaar sterven er wereldwijd 1,3 miljoen mensen op de weg (gegevens ISS), vaak als gevolg van een minimale afleiding van minder dan drie seconden. Viber Alert, een Italiaanse startup, heeft een technologie ontwikkeld voor een mogelijke oplossing. Dit wordt toegelicht door Vincenzo Maresca, die CEO en oprichter is.

Een van de belangrijkste afleidingen tijdens het rijden op een motor is de constante controle van het dashboard op updates. In plaats van de ogen op de weg te houden, verliest men zich in het dashboard. Hoe kunnen we dit probleem oplossen? Ons systeem is gepatenteerd in twaalf landen: een zitting die is uitgerust met een trillingssysteem, bestaande uit vier krachtige motoren, dat direct is aangesloten op het dashboard. Elke informatie die de bestuurder nodig heeft, wordt via trillingen doorgegeven. Pas dan zal de bestuurder naar het dashboard kijken om te begrijpen wat er gebeurt, zonder voortdurend en toevallig afgeleid te worden door het dashboard.'

De technologie kan ook worden verbonden met een gps, die zal aangeven of men naar rechts of links moet rijden door middel van de trilling van het desbetreffende deel van de zitting. Het systeem is ook gepatenteerd voor de auto's. De invoer komt binnen via de ECU, die is verbonden via Ca Bus of Bluetooth, terwijl de motoren krachtig genoeg zijn om duidelijk signalen te geven.

Vitayalin

Dus omdat men teveel op het dashboard kijkt krijg je een signaal om op je dashboard te kijken.
Geen idee hoe het met jullie zit maar kijk zelf maar weinig op dashboard omdat je gevoelsmatig de snelheid wel weet.
Op sommige trajecten moet je wel wat meer opletten helaas. Kilometerteller staren heet het al gaat het eigenlijk om de snelheidsmeter.

M'n nieuwe wagentje heeft ook veel signalen dat je weer op dashboard moet kijken.
Moet er nog wat van uitschakelen en gelukkig kan dat ook.
Alleen de "stop en go" moet elke rit opnieuw maar is gelukkig een tiptoets. Wellicht lukt dat later nog met een instelling in de boordcomputer.

zodra je over de streep gaat of dat je het wat te vaak doet, met je ogen iets te lang naar wat anders kijken dan recht vooruit, alles wordt opgemerkt.
Die EU weet wat met al die verplichte gadgets.
Automatisch remmen bij dicht naderen heb ik wel als eerste uitgeschakeld.
Al nare dingen over gelezen zoals bij wegwerkzaamheden en invoegen de auto van een autoredacteur bots ging remmen voor de neus van een vrachtwagen. Dan is het vaak wat passen en meten immers.



Vitayalin

EU verplicht motor-APK voor alle lidstaten. Waarom verzet Nederland zich?


De Europese Unie (EU) heeft aangekondigd dat landen niet langer zelf kunnen beslissen over de invoering van een periodieke technische keuring (APK) voor motorfietsen. In een recent plan wordt voorgesteld om de opt-out regeling voor lidstaten te verwijderen, wat betekent dat een verplichte keuring voor alle motoren boven de 125 cc in elk EU-land moet worden ingevoerd. Dit voorstel is onderdeel van bredere maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren en onderstreept dat de uitzonderingsstatus van motoren in sommige landen niet langer houdbaar is.
Modernisering van Wetgeving

De Europese Commissie introduceert vernieuwde wetgeving voor de "roadworthiness" van alle voertuigen, gericht op het verduidelijken van de opkomst van elektrische voertuigen en recente technologische innovaties, zoals Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) en zelfrijdende voertuigen. Daarnaast wordt voorgesteld om digitale registraties en keuringscertificaten in te voeren, wat moet helpen bij het delen van gegevens tussen lidstaten om burgers te beschermen tegen fraude, zoals het manipuleren van kilometerstanden.


Tot nu toe werd een APK voor motoren door de EU aanbevolen, maar elk land had de vrijheid om eigen regels op te stellen of zelfs geen keuring in te voeren. Dit was een reactie op de lobby van motorrijders, die aangaven dat ongelukken door een slechte staat van motorfietsen zeldzaam zijn. Met de voorgestelde wijziging van Richtlijn 2014/45 maakt de Europese Commissie echter duidelijk dat elk land verplicht zal zijn om motorfietsen periodiek te keuren.
De Nederlandse situatie

In Nederland is er momenteel geen verplichte APK voor motorfietsen. De regering heeft zich tot nu toe verzet tegen een verplichte keuring, vooral vanwege kostenoverwegingen en de verwachte administratieve lasten. Er zijn echter technische eisen waaraan motorfietsen moeten voldoen, zoals minimale profieldiepte van banden en werkende verlichting, die door de politie worden gecontroleerd tijdens verkeersinspecties.

Hoewel er geen verplichte APK is, bieden dealers in Nederland vrijwillige motorchecks aan. De kosten hiervan variëren tussen de €50 en €100, wat vergelijkbaar is met de verplichte APK-kosten in Duitsland, die tussen de €60 en €80 liggen.
Argumenten voor en tegen APK

De discussie over een verplichte APK voor motorfietsen kent verschillende standpunten. Voorstanders wijzen op de voordelen van regelmatige keuringen, die technische defecten kunnen opsporen die anders onopgemerkt blijven. Volgens een rapport van de Duitse verkeersveiligheidsraad is ongeveer 15% van de motorongevallen te wijten aan technische mankementen. Een APK zou ook de uitstoot van schadelijke stoffen controleren, wat bijdraagt aan milieudoelstellingen. Bovendien zou een uniforme regelgeving zorgen voor gelijke concurrentievoorwaarden voor motorrijders in de EU.

Tegenstanders, waaronder de Nederlandse regering en de Motorrijders Actie Groep (MAG), benadrukken de extra kosten en administratieve lasten die een verplichte keuring met zich meebrengt. Ze betwijfelen bovendien de effectiviteit van een APK, verwijzend naar onderzoeken die aantonen dat technische gebreken slechts beperkt bijdragen aan motorongevallen.
Ontwikkelingen en toekomstperspectief

De discussie over een Europese APK-verplichting voor motorfietsen blijft voortduren. In 2021 drong het Europees Parlement al eens aan op een verplichte APK voor alle motorfietsen in de EU, maar er was geen overeenstemming met de Raad van Ministers. Begin 2024 presenteerde de Europese Commissie een nieuw pakket verkeersveiligheidsmaatregelen, waarin de verplichte APK voor motorfietsen opnieuw aan de orde kwam.

Tijdens een vergadering in Luxemburg uitte de Nederlandse minister ernstige bezorgdheid over de plannen uit Brussel voor uitgebreidere APK-controles. Nederland is echter niet het enige land dat terughoudend reageert; meerdere EU-lidstaten hebben moeite met de voorgestelde uitbreiding naar motorfietsen en caravans, ondanks de algemene erkenning van de noodzaak voor technische keuringen.