Nieuws:

Na grote software upgrade gaat komende tijd nog wel e.e.a. wijzigen in de layout. Uw mening is meer dan welkom in het betreffende forumonderdeel  Forum perikelen. Verder staat alles wat op een laag pitje. de Surinaamse manier zeg maar, vanwege vakantie(weer)

Hoofdmenu

Prijzen gebruikt

Gestart door Vitayalin, mei, 02,2020, 10:27:37

Vorige topic - Volgende topic

Vitayalin

MrGPS
30 april om 19:10 ·

Op dit moment bezig met een artikel voor promotor/moto73 over de waarde van een tweedehands GPS. Er staan er op dit moment totaal maar liefst 138 op Marktplaats... De Zumo 590 is qua aantal de koploper.

Gemiddelde 'cost of ownership' is overall zo'n 60 euro per jaar (voor de 'oude eigenaar in de loop der tijd - uitgaand van de biedingen, niet van de vraagprijs). De Zumo 350 doet het wat dat betreft het beste, met 30 euro p.j.. De 595 met 100 euro pj de duurste, gevolgd door de 396 en de rider550 (maar dat komt vooral doordat je op een jong toestel uiteraard meer afschrijft). De zumo 550 lijkt inmiddels toch echt wel moeilijk verkoopbaar (maar stamt dan ook al uit 2006). Een streetpilot kun je maar beter trots in de vitrinekast zetten..

Opvallend is ook dat bij veel toestellen, die toch voor redelijke prijs aangeboden worden, vaak nihil biedingen zijn. Tweederde van de toestellen staat er meer dan een week op.
Als er ooit een tijd was om voordelig een veelal nog jaren bruikbaar tweedehands model op de kop te tikken is het nu wel!

In deze grafiek de vraagprijs uitgezet tegen wat er daadwerkelijk geboden wordt (waarbij allicht evt accessoires van invloed zijn; dit zijn gemiddelde waarden, bovendien is het een moment-opname).

Voor degenen die aanschaf van de nieuwe XT overwegen, of een Rider 550 (met tot 7 juni 50 euro cashback): je oude toestel heeft echt nog wel waarde, maar beslist minder dan slechts een paar maanden geleden. Wil je snel verkopen: zet dan niet te hoog in. De Streetpilot buiten beschouwing latend bedraagt het gemiddelde bod 141 euro.

Veloce

Ik heb mijn goedwerkende Zumo 550 voor €75,- verkocht, achteraf wat aan de lage kant misschien maar ik vond het voor een apparaat van elf jaar oud een net bedrag.

Vitayalin

Denk er aan de 350 te koop te zetten maar er staan al zoveel zumo's te koop.
Er is trouwens wat met die 390. Het gros is aan het klooien geweest om er kwa software een 395 van te maken vanwege extra functie maar dat werkt niet meer na een update. Ik zou die toestellen niet vertrouwen.

Die XT heeft voor mij ook veels te veel functies. muziek, bandenspanning en BT heb ik onderweg geen behoefte aan.
Draadloos updaten en routes inladen... het is geen dagelijkse bezigheid van me. Maandelijkse ook niet.
Kronkelweggetjes is natuurlijk leuk binnendoor rijden maar de aparte Onroute Motorkaart is wel andere koek.
Het goed afleesbare scherm zie ik wel zitten.
Anderzijds denk ik dat latere instapmodellen ook wel het betere scherm gaan krijgen.

brevadaytona

klopt de 350  1e serie is gewoon bagger zooi .

Vitayalin

En 340 zelfde toestel maar met beperkter kaartmateriaal hoorde je niets over.
Zelf die problemen niet voorgehad met de 350. Wel eens een kapotte voeding.

brevadaytona

kan kloppen de eerste serie was met een goedkope processor uitgevoerd . en hebben ze later aangepast , die ellende kwam pas naar.
boven wanneer je in de bergen kwam .

Vitayalin

Ja kan me nog wel herinneren maar zelf nooit last van gehad dat ik dan naast de route kwam.
Kreeg gewoon keurig de bochten in beeld.
Nu ben ik natuurlijk ook een heel rustige rijder he.

Francois

Citaat van: Aladin op mei, 02,2020, 17:06:30

Die XT heeft voor mij ook veels te veel functies. muziek, bandenspanning en BT heb ik onderweg geen behoefte aan.
Draadloos updaten en routes inladen... het is geen dagelijkse bezigheid van me. Maandelijkse ook niet.
Kronkelweggetjes is natuurlijk leuk binnendoor rijden maar de aparte Onroute Motorkaart is wel andere koek.
Het goed afleesbare scherm zie ik wel zitten.

Juist.  Een gps hoeft - wat mij betreft - je boterhammen niet te kunnen smeren.  Al die bijkomende akkefietjes zijn er natuurlijk gekomen onder commerciële druk, waarbij de basis vaak uit het oog wordt verloren: gebruiksgemak en vooral zichtbaarheid in volle zon.  Anders gezegd: doen wat ie moet doen.

Wat dat betreft is mijn stokoude 278 op vele vlakken nog altijd even goed of beter dan de moderne toestellen.  Uiteraard is er verder geen enkele ondersteuning meer voor, Garmin zou wel gek zijn.

Vitayalin

En die werkt nog steeds prima en met OSM materiaal?

Die 550 van ons was al 3 x vervangen, 2x garantie en 1x coulance. Zal wel chinees spul zijn  :zwijg

Veloce

We gaan morgen enkele dagen naar Drenthe omdat we om bekende redenen de Eifel gecancelled hebben. Nu de laatste dagen een beetje in de weer geweest met mn TT rider 550 icm My Drive en ik moet zeggen dat het nu prima gaat en het lijkt erop dat ik de TT snap.
In het begin was het worstelen omdat ik 12 jaar Garmin ervaring had en de TT niet helemaal begreep, met name de Wifi en de Bluetooth zat ik enorm mee te kutten!
Maar nu het allemaal werkt ben ik best blij met die TT.

Vitayalin

Kwa bedieningseenvoud zou dat volgens mr GPS ook de beste keuze zijn momenteel.
Heb er zelf 0,0 ervaring mee.

Ze waren indertijd ineens gestopt met de rider en navigatie voor motoren in het algemeen en zo bij Garmin terecht gekomen.
Heeft nog geen jaar geduurd meen ik voor ze er toch weer verder gingen.

Inmiddels vast aan Garmin want wil onroute niet missen.

Francois

Citaat van: Aladin op mei, 12,2020, 10:36:33
En die werkt nog steeds prima en met OSM materiaal?

yep !