Nieuws:

Na grote software upgrade gaat komende tijd nog wel e.e.a. wijzigen in de layout. Uw mening is meer dan welkom in het betreffende forumonderdeel  Forum perikelen. Verder staat alles wat op een laag pitje. de Surinaamse manier zeg maar, vanwege vakantie(weer)

Hoofdmenu

Ter overdenking

Gestart door illustrator, juni, 11,2022, 08:34:17

Vorige topic - Volgende topic

Edouard Bracame

eens , als je die 2 minuten stilte niet op kan brengen ben je onze vrijheid niet waard

CiteerDat er bij het herdenken ook recentere oorlogen worden herdacht vind ik niet verkeerd

waar je dan meteen weer mee in een lastige discussie komt , daar vallen voor mij OOK de gevallen NL EN KNIL militairen onder die tijdens de politieke rellen in Indonesie en Nieuw Guinea gevochten hebben en dat ligt weer uiterst gevoelig momenteel natuurlijk  :stupid

die jongens die daar gevochten hebben vroegen er niet om om daar heen gestuurd te worden waaronder mijn oom die bij het korps mariniers zat en op papua nieuw guinea gevochten heeft , waren net zoals mijn oom overwegend dienstplichtigen en die hadden geen enkele keus

dat doet verder niks af van wat ik vind van de kolonisatie van Indonesie door NL waar we gewoon niks te zoeken hadden EN aan het feit hoe de KNIL strijders hier in NL behandeld zijn door de overheid ( en samenleving )  toen ze hier heen kwamen nadat ze wel voor NL gediend en gevochten hadden

schofterig gewoon , als willempie en onze regering dan zo nodig excuses aan moeten bieden doe dan ook meteen de Indonesische en Molukse gemeenschap even  :klap

Let the good times roll

Vitayalin

Ja de Veteranen raken op ondertussen.
Nu is alles wat eens op uitzending is geweest een Veteraan dus de kapel staat niet voor een leeg plein te spelen.
Maar ja das nog tot daar aan toe.

Dat er nu massaal toegegeven wordt aan de terroristenaanhangers en de herdenkingen beklad worden door genocide praatjes en Hamas vlaggen vind ik best een schande.
Hoe komen die D66 figuren toch steeds op die bepalende posities terecht zoals nu die comités (landelijke en Amsterdamse)

Edouard Bracame

4 Mei , ik hoop dat IEDEREEN het respect en fatsoen op kan brengen om diegenen die gestorven zijn voor onze vrijheid te herdenken en aan hen onze eer te betuigen

overigens wel heel veelzeggend dat juist links deze herdenking wil verstieren en tegelijkertijd ons een oorlog met Rusland in probeert te rommelen  :stupid

juist LINKS , de club van de gebroken geweertjes , ban de bom en weet ik veel wat voor een pacifistische onzin nog meer die met de D66 voorop is druk bezig om de 3de wereldoorlog te ontketenen

hoe zei Wierd Duk dat een paar weken geleden , de generatie die denkt dat oorlog een spelletje op de playstation is en als je wordt neer geschoten dat je gewoon weer op staat  :stupid

Let the good times roll

illustrator

Er wordt te vaak gesproken over het feit dat demonstreren mag onder het mom dat we leven in een democratie.
In de praktijk wordt hier dus aardig misbruik van gemaakt.
Als daarbij de verantwoordelijke verkeerde beslissingen nemen krijg je problemen.
En natuurlijk de sociale media en de pers die al weken bezig zijn met artikelen over de maatregelen die tijdens de dodenherdenking wel of niet gaan plaatsvinden.
Als oud-Amsterdammer krijg ik tegenwoordig een koude rillingen als ik Halsema hoor over de domme maatregelen aangaande demonstratierechten
Bij de opening van het Holocaustmuseum de demonstranten op 50 meter afstand plaatsen is niet zo snugger...ik schaamde me dood als oud-Amsterdammer.
Het leven wordt voorwaarts geleefd,
maar achterwaarts begrepen.

brevadaytona

Ja straks waalsdorpervlakte kijken

Edouard Bracame

wij waren gisteren met onze beste vrienden uit eten bij een behoorlijk groot en druk all you can eat gebeuren ( fine cooking Vianen , erg goed , aanrader ) en al rond 19.45 kwam een van die jochies die de tafels constant afruimen van een jaar of 15 , 16 langs al de tafels om te zeggen dat het de bedoeling dat iedereen om 8 uur 2 minuten stil was wat we zelf ook wel wisten natuurlijk maar HEEL INDRUKWEKKEND

om 20.00 was het HELE restaurant stil , er zaten echt een paar 100 mensen maar IEDEREEN was stil , enige wat je hoorde was een huilende baby

echt HEEL INDRUKWEKKEND

dus het kan nog wel in NL

RESPECT  :klap

Let the good times roll

Edouard Bracame

en waarom nou juist 4 Mei uit eten ,

ja dat was niet anders , we wilden eerst vorige week zaterdag maar dat was Koningsdag , toen volgende week zaterdag maar dan zij wij met mijn moeder in Drenthe , week daarna zijn onze vrienden met vakantie en week daarna zijn wij met vakantie en zo zijn we begin April al gaan proberen een datum te plannen dus

Let the good times roll

TigerManZ

Haha... als ik iets kan mijdendan zijn het wel de all you can eat vreetschuren...
Ja, het is makkelijk als je met een grote groep bent, dan is er altijd wel iets lekkers voor iedereen bij.
Maar het tig keer opstaan, weer naar het buffet lopen, weer terug naar de tafel...
Daarbij mis je delen van het gesprek met de anderen... nee, geen gezellige manier van samen tafelen...

En ja, het kan best lekker zijn hoor. Dat is het niet... ik vind het te massaal...
Doe mij maar een klein restaurantje waar de kok echt aandacht aan elk gerecht kan besteden. Dat is toch anders dan die enorme massa's bereiden...

Gelukkig ieder z'n ding 😉

Edouard Bracame

Zit ook liever bij de italiaan of griek maar is een groepsproces he als je met vrienden gaat eten , meeste stemmen gelden

Maar deze all you can eat schuur heeft wel vreselijk goede sushi en gegrilde kipsateh en kippenborst

Let the good times roll

illustrator

E10!!! Een lang verhaal, maar de moeite waard om te lezen voor benzine rijders!

Een zeer veel voorkomend gesprek bij problemen met de auto is het tanken van E10 benzine geworden. Ik wil u graag uitleggen waarom E10 ter discussie staat.

Om te beginnen hoeft E10 (voormalig euro 95) geen probleem te zijn. Mits u de auto uitsluitend op lange afstanden gebruikt waarbij de motor de juiste temperaturen bereikt op zowel koelvloeistof als motor olie.
De brandstof tank zal dan een vlotte leegloop hebben om daarna weer opnieuw gevuld te worden met nieuwe brandstof.

Dit is de enige situatie waarbij E10 getankt kan worden, aangezien E10 brandstof zeer kort houdbaar is. (Soms zelfs maar 2 weken). Stilstaande E10 is schadelijk!!!

In alle andere situaties zorgt E10 brandstof voor het aantrekken van vocht in uw brandstofsysteem door de toegevoegde (10%) ethanol en zal gaan corroderen.

Daarnaast zorgt de E10 brandstof wegens de samenstelling en lagere verbrandingstemperatuur voor koolaanslag in uw motor. Deze koolaanslag zal opbouwen en gaan doen waar kool goed in is. GLOEIEN!!!

Dit gloeien zal zorgen voor spontane ontbranding van de brandstof in de cilinders van uw auto. De motor zal gaan 'pingelen'.
Pingelen betekent ongecontroleerde verbranding in uw motor.

Moderne auto's zijn zeer nauwkeurig ontwikkeld om zo zuinig mogelijk om te gaan met brandstof en hierbij staan alle marges van een motor op scherp. Deze marges worden grof overtreden op het moment dat een motor gaat pingelen en deze zal zeker sneuvelen.

In onze eigen werkplaats hebben wij voorbeelden van motoren met slechts 80.000km die om deze reden gewisseld worden voor een nieuw exemplaar.

Door het pingelen komen er te veel krachten op hoofd- en drijfstanglagers welke het zullen begeven en er voor zorgen dat de zuigers dwars door het motorblok naar buiten komen. Dit is wel een extreem voorbeeld maar we hebben dit meerdere keren meegemaakt.

De meeste problemen zijn E10 aanslag op injectoren en brandstofpompen. Daarnaast vervangen we sinds het intreden van E10 vaker katalysatoren bij apk.

Injectoren horen brandstof zeer fijn te vernevelen maar de veroorzaakte aanslag verhinderd dit en zorgt voor een onvolledige verbranding. De motor zal vermogen verliezen en gaan stotteren en inhouden. Dit zorgt ervoor dat uw storingslamp op het dashboard zal gaan branden.

Pompen zullen zwaarder draaien en te weinig druk opleveren om de motor goed te kunnen voorzien van brandstof. Ook hierbij zal uw storingslamp gaan branden.

Katalysatoren raken defect omdat E10 na verbranding een harde residu achterlaat welke de chemische werking belemmeren. Vaak meten we bij apk een te hoog CO. (Koolmonoxide) Na vervanging is dit probleem vaak direct verholpen, maar bij gebruik van E10 zal dit probleem wel weer terug keren.
Vaak is er geen storingslamp op het dashboard te zien.

Dit alles repareren kost vrijwel altijd veel geld. E10 branstof is, afhankelijk van opslag omstandigheden, helaas kort houdbaar en zorgt voor inwendige vervuilingen bij verkeerd gebruik van uw auto.

Staat uw auto geregeld stil of gebruikt u de auto voor ritjes van en naar de winkel en werkt u te dichtbij voor uw auto om goed op temperatuur te komen dan doet u er goed aan om E5 te gaan tanken.
De 'premium' brandstoffen zijn duurder om te tanken maar voorkomen een hele hoop problemen.

Vaak zijn deze brandstoffen duurder omdat er toevoegingen bij de brandstof zitten tegen vocht en aanslag in uw brandstofsysteem. Maar deze zorgen dus voor minder storingen en behoud van uw onderdelen op de lange duur. Vaak is ook een gunstiger brandstof verbruik te merken na een aantal keer tanken van een betere brandstof.

Veloce

Ik tank niet anders dan E5 tenzij het niet anders kan, ofwel er geen E5 voorhanden is.
Buiten de premium merken hebben we hier in Vlissingen zelfs een ''witte pomp'' die volledig ethanol vrije E5 heeft.

Edouard Bracame

enkel BP ultimate , in auto,s en motor ook al wordt ik door veel mensen voor gek verklaard

is overigens bij pompen in NL bij de meeste merken geen E5 meer te krijgen terwijl je in Duitsland , Italie en Zwitserland gewoon doodnormale euro 95 E5 kan tanken en in Duitsland is er zelfs bij de meeste pompen nog een supervariant ook E5

mijn schoonzus had een poosje terug gevraagd aan het bedrijf waar zij haar auto laat doen of dat ze zoals ik gezegd had beter enkel E5 kan tanken maar was onzin zei hij  :pret tuurlijk , die ziet haar graag komen ieder jaar voor een beurtje en APK voor haar Panda waar ze ieder jaar wel weer bijna 1000 euro voor af mag tikken  :pret

ik ben bij de officiele FIAT dealer stukken voordeliger uit ieder jaar maar ze hebben haar volgens haar zeggen ooit een schadeauto proberen te verkopen ( ? ) dus daar gaat ze niet meer heen

ja ik kan me voorstellen dat je je liever op laat lichten door zo,n universele autoknoeiert

overigens onze FIAT dealer adviseert ook ten alle tijde E5 te tanken net zoals destijds TLM dat ook adviseerde
Let the good times roll

illustrator

Geboren in 1950 dus veel herkenbaar....
"Velen zijn overleden, en degenen die er nog zijn heten
"de ouderen. "
We zijn geboren in de jaren 40-50-60.
We zijn opgegroeid in de jaren 50-60-70
We hebben gestudeerd in de jaren 60-70-80.
We waren samen in de jaren 70-80-90.
We zijn getrouwd of niet en ontdekten de wereld in de jaren 70-80-90.
Avonturen naar de jaren 80 - 90
We zijn aan het wennen aan de jaren 2000.
We werden wijzer in de jaren 2010.
En we gaan sterk naar 2024 en verder.
Blijkt dat we ACHT verschillende decennia hebben meegemaakt...
TWEE verschillende eeuwen...
TWEE verschillende millennials...
We hebben de telefoon met operator over lange afstandsgesprekken, betaalcabines, videogesprekken wereldwijd.
We zijn overgegaan van dia's naar YouTube, vinyls naar online muziek, handgeschreven brieven naar e-mails en WhatsApp.
Live games op de radio, zwart wit tv, kleuren tv, dan HD 3D tv.
We zijn naar de videotheek geweest en nu Netflix kijken.
We kennen de eerste computers, ponskaarten, schijven en nu hebben we gigabytes en megabytes op onze smartphones.
We droegen tijdens onze jeugd korte broeken, daarna broeken, ep-broeken of mini-rokjes, Oxfords, Clarks, Palestijnse sjaals, jumpsuits en blauwe jeans.
We vermeden kinderverlamming, meningitis, poliomyelitis, tuberculose, varkensgriep en nu COVID-19.
We hebben rolschaatsen, rolschaatsen, driewieler, fiets, bromfiets, benzine of diesel gedaan en nu rijden we hybriden of elektrisch.
We hebben met de kleintjes gespeeld
paarden en dammen, struisvogel en knikkers, 1000 drempels en monopoly, nu zit er snoepjes op onze smartphones
En we lezen... veel
En de religie van onze schoolgenoten was geen onderwerp...
Vroeger dronken we kraanwater en limonade in glazen flessen, en de groenten op ons bord waren altijd vers, vandaag krijgen we maaltijden bezorgd
Ja, we hebben veel meegemaakt maar wat hebben we een mooi leven gehad!
Ze zouden ons kunnen omschrijven als "ex-jaarlijks"; mensen die geboren zijn in deze jaren 50, die een analoge jeugd en digitale volwassenheid hadden.
We zouden de Biologische Revolutie moeten toevoegen die we hebben gezien. In 1960 was biologie zeer beschrijvend. We zijn getuige geweest van de gebeurtenis van Moleculaire Biologie: de moleculen van het Leven zijn ontdekt: DNA, RNA etc. Als je alles ziet wat eruit is gekomen: gentherapie, gen vingerafdrukken en anderen, dan is de vooruitgang aanzienlijk.
We hebben het soort van "alles gezien"!
Onze generatie heeft letterlijk meer geleefd en gezien dan welke andere in elke dimensie van het leven.
Dit is onze generatie die zich letterlijk heeft aangepast aan "VERANDERING".
Een dikke proficiat aan alle leden van een hele bijzondere generatie, die UNIEK zal worden.. "

Edouard Bracame

ja en meteen ook de generatie die van de generatie Z de schuld krijgt van de klimaat verandering en dat hun geen huis kunnen kopen en alles waar je maar iemand de schuld van kan geven  ( waarbij ze vergeten dat als je niet gaat werken en alleen maar studeert ,  feest en backpackt je inderdaad geen huis kan kopen )

de generatie van de cold war kids  :voila die niet liepen te janken van huilie huilie Rusland gaat ons aanvallen , je deed je ding , je leefde je leven en die andere wereld aan de andere kant van de muur en die van ons was gewoon een feit en velen van ons moesten verplicht in dienst en werden naar Duitsland of veel verder weg ( Korea , Indonesie , Nieuw Guinea ) gestuurd om daar een jaar te gaan dienen waarbij er een vele malen grotere kans was dat de Sovjet unie (!) ons daadwerkelijk aan zou vallen

de huidige LHBTIQ+ sneeuwvlok huilie huilie generatie zal vast ergens goed voor zijn maar waarvoor ben ik nog niet achter , ze noemen het ook de verloren generatie maar voor mij is het gewoon de generatie die totaal door hun ouders verziekt en over het paard getilt is en eigenlijk ook de generatie die alleen maar door vrouwen opgevoed is waar Jasper meer dan 10 jaar geleden al voor gewaarschuwd heeft , op school enkel nog juffen , thuis enkel nog moeder want vader werkt alleen en bemoeit zich niet met de opvoeding en zo kweek je dus een totaal gek geworden generatie

http://www.youtube.com/watch?v=LgD_-dRZPgs
Let the good times roll

illustrator

Wat ik niet begrijp.
Pro Palestijnse activisten hebben op de Radboud universiteit een hoop schade veroorzaakt.
Ze zijn duidelijk in beeld, krijgen alle aandacht en....er wordt niemand aangehouden... :stupid :stupid :stupid