Nieuws:

Na grote software upgrade gaat komende tijd nog wel e.e.a. wijzigen in de layout. Uw mening is meer dan welkom in het betreffende forumonderdeel  Forum perikelen. Verder staat alles wat op een laag pitje. de Surinaamse manier zeg maar, vanwege vakantie(weer)

Hoofdmenu

Waarom slagingspercentage theorie examen zo laag ligt

Gestart door Vitayalin, april, 12,2023, 16:46:09

Vorige topic - Volgende topic

Vitayalin

Ff kijken hoor. Kan de leeftijd zijn en begrijpend lezen niet meer optimaal?

Binnen de BBK moet je een bus voorrang geven bij vertrek bushalte en knipperlicht.

Dus op de vraag of de auto u (de bus) voor moet laten gaan zeg je ja.
Dat is... fout.
Want de bus moet voorrang krijgen.

Vitayalin

Nog zo ene.
Invaliden en blinden moet je ten alle tijde voorrang geven bij het oversteken.
Prima hoor denk je dan>

Dus bij een situatie dat een rolstoeler (we nemen aan dat die er terecht in zit. Bedoel niet dat die het verdient maar dus echt invalide is) over wil steken stop je dan netjes.
Dat is dus fout. Want die invalide heeft immers voorrang.
Hoe dan???

TigerManZ

Het zal de leeftijd zijn of omdat wij de bijbehorende uitleg niet gekregen hebben... ik kan het in ieder geval niet volgen...

Vitayalin

Citaat van: TigerManZ op april, 14,2023, 21:19:48
Het zal de leeftijd zijn of omdat wij de bijbehorende uitleg niet gekregen hebben... ik kan het in ieder geval niet volgen...

Onder het plaatje staat de vraag.
De rode lijn geeft aan dat het een fout antwoord was.

En onderaan staat wat het moet zijn.

Dus bij die laatste vraag: "moet je de rolstoeler voor laten gaan?
Antwoord Ja
Fout. U moet die voor laten gaan.

Bij de bus al net zo.

TigerManZ

Sorry, ik was niet duidelijk...
We hebben de hedendaagse theorielessen niet gehad. Als je die hebt gehad zitten er oefenvragen bij en is uitgelegd hoe te reageren.

Vitayalin

hajerik

Citaat van: Vitayalin op april, 12,2023, 16:50:17
Nog zo ene.
Invaliden en blinden moet je ten alle tijde voorrang geven bij het oversteken.
Prima hoor denk je dan>

Dus bij een situatie dat een rolstoeler (we nemen aan dat die er terecht in zit. Bedoel niet dat die het verdient maar dus echt invalide is) over wil steken stop je dan netjes.
Dat is dus fout. Want die invalide heeft immers voorrang.
Hoe dan???
De invalide heeft pas voorang als ie aan het oversteken is. Niet als ie aan geeft dat ie overwil steken.
poetsen is verloren rijtijd

Vitayalin

Citaat van: hajerik op april, 16,2023, 21:35:43
Citaat van: Vitayalin op april, 12,2023, 16:50:17

De invalide heeft pas voorang als ie aan het oversteken is. Niet als ie aan geeft dat ie overwil steken.

Dus weer anders dan de blinde die alleen nog maar met de stok hoeft te zwaaien?
Maar in die foutmelding inzake voorrang geven lees je dat echt niet af.

Maar ja zo had ik bij een andere test van verkeerspolitie op eoa beurs al eens dat een fietser over zebrapad reed.
Moet je die voorrang geven?
Nee!!! maar wanneer je niet doet rijdt je die plat.
Was op zo'n motor simulator en dan zo'n beeldscherm voor je neus.
De vraag moet je die voorrang geven op dat moment of heeft die voorrang zijn wel de instinkers.

Denk dat je alles wel voor laat gaan wat al op de weg loopt, rolstoel of niet.

Vitayalin

Op een andere vraag het eens voorgelegd aan de anwb.
Duurde wel even voor er antwoord kwam dus vermoed dat ze er echt even indoken.

Vitayalin

Geachte heer Ytsma,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Ik ben het niet eens met het antwoord van het theorie-(oefen)examen.

Het verkeersbord E2 met onderbord (symbool vrachtauto) geldt vanaf het passeren van het verkeersbord. Na het verkeersbord geldt zodoende een verbod om stil te staan voor vrachtauto's. Waar de vrachtauto staat afgebeeld op de afbeelding geldt m.i. het verbod om stil te staan (nog) niet. Evenmin blijkt uit de beschikbare gegevens dat het verbod om stil te staan op dat weggedeelte (ook) zou gelden.

Weliswaar geldt bij plaatsing van verkeersbord E2 dat het verbod geldt voor de wegzijde waar dit verkeersbord geplaatst is, maar wel pas vanaf de plaatsing van het verkeersbord in de rijrichting.

Bij bijvoorbeeld een lang wegvak kan je een bord verderop (mogelijk) niet goed zien en dan zou het niet redelijk zijn als dit een regel zou betreffen waar je je dan al aan zou moeten houden.

In het uitvoeringsbesluit BABW staat bovendien opgenomen:

1 Het einde en het begin van een parkeer- of stopverbod wordt zonodig aangegeven door middel van een onderbord met een pijl in de richting van het wegvak waarvoor het verbod geldt. Dit onderbord wordt evenwijdig aan de wegas aangebracht. Wanneer het einde of het begin van een verbod met een zijweg samenvalt kan het onderbord achterwege blijven.
Het einde van deze verboden wordt niet aangegeven indien dit reeds volgt uit een ander verkeersteken of uit een gedragsregel dan wel uit de inrichting van de weg.
2 Op rijbanen met verkeer in twee richtingen worden deze borden zodanig geplaatst dat de verboden voor verkeer in beide richtingen waarneembaar zijn. Hiertoe mogen de borden, mits voorzien van een onderbord waaruit begin of eind van het parkeerverbod blijkt, evenwijdig aan de wegas worden geplaatst.

Ook hieruit volgt de conclusie dat het verbod om stil te staan dat wordt aangekondigd met verkeersbord E2 pas geldt vanaf het verkeersbord, gelijk zoals dit bij de meeste verkeerborden die een gebod of verbod inhouden geldt. 

Met vriendelijke groet,
ANWB Experts
XXXXXX (naam)

Vitayalin

Nou in ieder geval vanmiddag het slagingspercentage weer wat opgekrikt.   :rondje

Had 90 minuten de tijd, 75 + tegen bijbetaling kwartier extra.
Had alleen dat kwartier extra maar nodig want start om 1300 en om 1320 zat ik alweer in de auto.
Bij 6 vragen een vlaggetje gezet en aan einde nog eens herbeoordeeld waarvan 1 gewijzigd.
Uiteindelijk toch nog 2 vragen fout (waarvan, het zal eens niet,  1 niet mee eens)   :bonk. Maar ja je mocht er 13 fout hebben van de 65 vragen wat eigenlijk best nog wel veel is.

Vitayalin

Nu module 2 en 3 ook maar examen aangevraagd.
Was toch bezig en bleek dat een hoop van de lesstof eigenlijk al voor die modules was.
zgn code 95 geeft dat dan ofzo.
Gewoon omdat het kan.
Bus en aanhanger erbij is ook nog een optie?
Eerst maar eens zien hoe de praktijk gaat.
Best wel raar dat ze zeggen eerst maar eens theorie halen en medische keuring en dan lessen inplannen.
Ik dacht ga vast gewoon beginnen met lessen maar nee doen ze niet.
Ja proefles van 2 uur, dat kon nog wel.

illustrator

Wat is het einddoel, buschauffeur of treinmachinist?
Het leven wordt voorwaarts geleefd,
maar achterwaarts begrepen.

Vitayalin

Nee niks  :evil:
Gewoon een rijbewijs wat ik nog niet had.

Begon eigenlijk bij de laatste verlenging en er automatisch een tractor rijbewijs bij was gekomen  :pret

Twijfel of ik het eveneens onnodige code95 nog erbij pak.
Is dan toch maar 5 jaar geldig want die verplichte 35 uur nascholing elke 5 jaar ga ik uiteraard niet doen.

Vitayalin

Nou die laatste modules ook binnen.
Slagingspercentage weer wat opgekrikt met 3x eerste keer raak.

:voila