Nieuws:

Na grote software upgrade gaat komende tijd nog wel e.e.a. wijzigen in de layout. Uw mening is meer dan welkom in het betreffende forumonderdeel  Forum perikelen. Verder staat alles wat op een laag pitje. de Surinaamse manier zeg maar, vanwege vakantie(weer)

Hoofdmenu

De Autoped

Gestart door illustrator, mei, 28,2022, 18:09:06

Vorige topic - Volgende topic

illustrator

Wie had dat ook kunnen denken, ik sta weer op een autoped na 65 jaar.
Tegenwoordig heet het een step of nog stoerder een Kickstep.
Nadat ik noodgedwongen moest stoppen met hardlopen bleef de racefiets en ATB over om de conditie op peil te houden.
Met de racefiets moet je aardig wat kilometers wegfietsen om wat resultaat te krijgen.
Bij de ATB gaat dat wat sneller als je je wat uitslooft.
In Hasselt (Ov) liep ik langs een stepwinkel en was gelijk verkocht.
Goedkoop in aanschaf, geen ketting, tandwielen en ander slijtagemateriaal, alleen 2 wielen, klaar.
De rest moet je zelf doen natuurlijk.
Kans op blessures is nihil en het is goed voor je beenspieren, rug etc. Daarbij verbrand je aardig wat calorieën dus gezond bezig.
Geen gezeur meer op de fietspaden met racefiets haters of ouwe lammetjeskijkers.
Overigens bestaan er natuurlijk ook stepteam die weer wel op snelheid trainen dus...
Extreem voorbeeldje rondje IJsselmeer 245 km in 10.10 uur.... voorlopig nog niet van plan.
Maar het is echt genieten op de step.
Het leven wordt voorwaarts geleefd,
maar achterwaarts begrepen.

illustrator

Met dit model rij ik momenteel.

illustrator

breva

Heb wel eens bij een fanatieke step kennis , de zogenaamde moeder van mijn zogenaamde dochter , eens een eindje gestept maar dat is serieus zwaar en niet al te best voor je knieeen dus niets voor mij , regina heeft wel een poos serieus gestept met een club maar werd bij een stop in het donker op een of ander pad door een andere stepper vol aangereden , resultaat paar zwaar gekneusde ribben  :stupid en toen is ze er maar mee gestopt bewust geworden van de gevaren met haar bot afwijking

illustrator

DNA testje bij je zogenaamde dochter en wie weet heb je nog recht op jaren kinderbijslag... 🤣🤣🤣
Je knieën zullen zeker niet zwaarder worden belast dan bij hardlopen of wielrennen lijkt mij.
In groepen rijden deed ik al niet met wielrennen en eigenlijk ook liever niet met motoren maar eerlijk gezegd ben ik in de korte tijd dat ik nu step nog geen medesteppers tegengekomen binnen een straal van zo'n 30 km.

breva

is wel degelijk zwaar belastend voor de knieeen aldus de orthopeed en de fysiotherapeut die mijn knieeen geopereerd / behandeld hebben maar je moet ook op een speciale manier steppen he , niet zoals op de autoped vroeger

wat die zogenaamde dochter betreft weten we beiden dat dat niet zo is , alhoewel ik haar al zo,n 30 jaar ken en we HEEL close zijn geweest destijds is "het "er nooit van gekomen maar dat praatje ging in IJsselstein omdat de betreffende dochter als enige van de 3 meiden blond was en we in die tijd zo veel tijd samen door brachten

en terugkomende op het step gebeuren , hier in IJsselstein is een step club , gaan iedere zondag en ik geloof woensdagavond steppen en hele serieuze afstanden , daar zit mijn vriendin ook bij en Regina zat daar ook bij , maar daar leer je dus ook hoe je moet steppen bv , is een een heel onnatuurlijke manier hoe je het moet doen , heel anders als dat je dus op de autopad deed

illustrator

Op YouTube staan wel wat filmpjes over de manier van steppen en de stephouding.
Vooral het wisselen van stepbeen is even wennen maar na een kwartiertje weet je niet beter.
Verder volgens mij de goedkoopste sport.
Een nieuwe step koop je al voor €400 maar op Marktplaats staan er zat te koop vanaf €100
Een buil zal je er niet aan vallen want er zit niets op dan alleen 2 wielen.
Advies is alleen een paar hardloopschoenen maar dat hoeven geen dure schoenen te zijn alleen zijn die beter voor de stepafzet.
Zelf ben ik wel enthousiast geworden mede omdat ik merk dat mijn rug smorgens niet meer zo stijf is als voorheen en ook niet onbelangrijk ben ik ook al een paar kilo kwijt. :voila

illustrator

Citaat:
Is steppen slecht voor knieën?
In principe is steppen niet slecht voor je knieën, zolang je het op de juiste manier doet. Veel hardlopers gebruiken het juist als alternatieve training, omdat het minder belastend is voor knieën en enkels. Dat maakt het een relatief blessurevrije sport.
Let er wel op dat je regelmatig van been wisselt, om overbelasting te voorkomen.

breva

Ja kan maar ik ben zelf de enige die mijn knieeen voelt na een eindje steppen he  :wink:

Moet er ook bij zeggen dat ik steppen dodelijk saai vind , vind fietsen veel leuker om te doen , leg je toch wat gemakkelijker grote afstanden af

illustrator

Saai bepaal je zelf.
Ik vind motorrijden over de snelweg ook saai.
Dus kies ik als het uitkomt een mooie route.
Dat geldt voor mij met steppen ook zo.
En de stepclubs rijden vaak afstanden waar een fietser nog niet eens aan toe is.

Vitayalin

Verbazingwekkend topic voor mij.
Zeker nu Rini en Regina er ook al ervaring mee hadden.
Ik kan me niet heugen zoiets wel eens te zijn tegen gekomen maar misschien zie ik ze vanaf nu overal opduiken  :popcorn:

illustrator

Net als met zwangere vrouwen, Koos.
Als je erop gaat letten zie je ze opeens overal... 🍼🍼🍼🤣

breva

Ik zelf heb het een keer geprobeerd maar vond het niks , ik fiets liever , Regina heeft het wel een poos serieus gedaan , had ook haar eigen step , een Kickbike sport G4 in pink ribbon uitvoering ( roze met pink ribbon logo )

brevadaytona

De arts die Monique haar kunstknie heeft gezet , zei dat recreatief  fietsen het beste was  voor de knieen, hardlopen al helemaal niet .
En sportfietsen , dus grote trapkrachten ook niet. E bike ideaal , wel de beweging zonder grote kracht op de knieen wat slijtage verhogend werkt

TigerManZ

Veel plezier met de step!
Ik denk dat het zwaar is... wel goed voor de conditie  :wink:

Een Stepperbike zou voor mijzelf een betere keuze kunnen zijn, denk ik...
Zeker als het stuur hoog genoeg kan zodat rechtop staan mogelijk is.
Maar heb geen er geen ervaring mee. Tweedehands te koop voor een leuke prijs...
Wat kan betekenen dat het inderdaad leuk lijkt en na een paar keer de lol er af is...  :rolleyes: